| Fordommer mot unge forfattere
Diskusjonstorget kan også brukes til å lufte tema dere er opptatte av. Moonwish har bedt oss legge ut denne teksten, noe vi gjerne gjør: Unge forfattere har fordommer bygget på et urealistisk grunnlag rettet mot seg. Disse fordommene gjør det vanskelig for ungdommer å gi ut bøker eller kortere tekster siden vi ikke blir tatt seriøst. De fleste voksne ser ikke at ungdommer kan være flinke skribenter, og det er dette som gjør at vi unge kan miste skrivegleden. Er det strengt tatt nødvendig å tro dette før man har lest en bok skrevet av en ungdom? Nei, det er det ikke. Man skal få drive på med lidenskapen sin uten at fordommer slik som dette skal bryte en ned. Diskusjonstorget Nordland |
|
||||
| Distant Sun For en helt G-E-N-I-A-L idé. Jeg er enig i alt dere har sagt. Det er utrolig få forfattere som slår igjennom før de er 19-20 år. Vi må få unge forfattere fram i lyset! Kjempe bra! Jeg er medlem lett! :D 07/01/2010 21:17 |
||||
| Ompabop *plopp* og der kom det en til ;) 07/01/2010 21:31 |
||||
| koxvig93 Dette støtter jeg fullt ut ja;D 07/01/2010 21:40 |
||||
| HanEmi Husker ikke helt når jeg meldte meg på, men når jeg nå skulle melde meg på hadde jeg visst en bruker fra før xD Det er sikkert mange som er eldre enn 20 år nå som kunne gitt ut bok da de var mye yngre. 07/01/2010 21:43 |
||||
| Abstract Tusen takk folkens for at dere støtter oss! :) Lime Perle 07/01/2010 21:53 |
||||
| Susanne1991 meldt meg inn :-) 07/01/2010 22:10 |
||||
| Pilgrim Jeg støtter dette forslaget og er begeistret for ideen deres, men det er noen punkter jeg vil at alle burde tenke på. Det jeg sier nå gjelder ikke for alle, men det er noe jeg tror burde tenkes over i denne saken. Jeg tror mange forlag slettes ikke har fordommer mot unge forfattere, men at de tenker på alderen på en annen måte. Mange unge forfattere går fortsatt på ungdomsskole og videregående, i en alder man burde tenke mer på utdannelse med tanke på hvor tidkrevende det er å skrive, gi ut og jobbe med bøker. De tenker nok også på at yngre forfattere kan ha vansker med å takle kritikk og alt det som ligger rundt å gi ut bøker på samme måte som eldre forfattere. Yngre forfattere har også tendenser til å utvikle og forandre hele skrivemåten sin på ett år enn voksne forfattere. Jeg for eksempel, har jobbet med en fortelling i 6 år, men det var først i fjor at jeg kom på hvilke forandringer som kunne gjøre den til det bedre og forandet karakterer, bakgrunnshistorier og plott. Hadde jeg gitt ut fortellingen slik den var før forandringen, hadde jeg angret på det i all evighet, og det hadde ødelagt fullstendig for min motivasjon til å skrive resten av serien. Det er en felle man neppe vil gå i som ung forfatter! Men jeg støtter at yngre forfattere skal kunne motta samme kritikk som eldre. For da jeg var 14 år, hadde jeg allerede sendt inn noen fortellinger fordi jeg ønsket å høre hva som kunne forbedres. Bare en gang fikk jeg en smule kritikk, og de andre gangene ingen kritikk i det hele tatt! Men så foreslo mamma at jeg kunne sende inn en fortelling i hennes navn, der hun ikke nevnte alderen på forfatteren hun sendte den inn for. Da fikk jeg detaljert kritikk som en voksen forfatter, og de sa også at dette var en fortelling som passet for aldergruppen 16-18 år. At jeg var 14 år da jeg skrev den og fikk høre at den passet til en aldergruppe eldre enn meg selv, fikk meg til å humre litt. De sa også i kritikken at fortellingen også var mer tilpasset voksne mennesker enn ungdommer. Kritikken jeg fikk var gull verdt. Jeg forbedret meg utrolig mye, og til og med fram til i dag har jeg kritikken jeg fikk i det brevet i bakhodet når jeg skriver. Så lik form for kritikk til alle er jeg fullstendig for! Det lærer også yngre forfattere å takle ordentlig kritikk hvor hard den enn kan være, ettersom jeg føler at problemet med mange yngre skribenter er at de lukker øynene litt mer for kritikk enn de vil innrømme, og lever litt i en drømmeverden. Selvfølgelig tror jeg at det finnes fordommer også, men at yngre forfattere har vanskeligere for å gi ut noe er fortsatt fullt forståelig. Det er ytterst få som er naturtalenter der ute, og det er hardt arbeid og et sterkt, sterkt og inderlig ønske om at det er dette du vil, som gjelder for å nå igjennom, mener jeg. For forlag ser etter potensiale, og når de leser manuset ditt leser de også imellom linjene for å se om du virkelig VIL dette, og det tror jeg også er viktig å kunne vise igjennom det du skriver. Mange voksne er begeistret for unge som skriver, og lærere frydes over elever som elsker å skrive, som viser at ungdom fortsatt verdsetter og elsker denne formen for underholdning og arbeid. Ellers syns jeg dette er en kjempebra idé og jeg kommer til å melde meg inn, men jeg vil gjerne at disse delene av saken også burde vurderes før alle unge skribenter krever noe de kanskje allerede har en del av ;) 07/01/2010 22:26 |
||||
| Moonwish Flott at du delte dine synspunkter, Pilgrim :) 07/01/2010 22:54 |
||||
| Abstract Ja takk for gode synspunkter, det liker vi og alles meninger er like verdige :) Lime Perle 07/01/2010 23:01 |
||||
| koneko hmm, tror at eg ska mella meg på dettte her opplegget, for det ser grasalt spennanes ud. 08/01/2010 16:17 |
||||
| Moonwish Kom igjen folkens, vi trenger flere medlemmer :) 10/01/2010 16:26 |
||||
| kottyaa jeg er med, kjempe bra ide! Jeg er helt enig. Jeg selv har lyst å gi ut en bok akkurat nå, å det er sikkert flere barn som også ønsker det. Jeg støtter dette heelt! 15/01/2010 12:32 |
||||
| Abstract Tusen takk for det! :) 17/01/2010 00:40 |
||||
| Robin12 Jeg er med! Dette er en kjempebra ide! 17/01/2010 14:17 |
||||
| Snørosen Enig med Pilgrim;) 21/01/2010 08:28 |
||||
| Abstract Takk for meninger! :) 23/01/2010 00:22 |
||||
| Eowyn262 Regn med meg! Dette høres veldig bra ut ^^ 25/01/2010 16:01 |
||||
| Abstract Tusen takk for det! :) 28/01/2010 17:48 |
||||
| anna jo Skriv emg opp, støtter dette til det fulle! 02/02/2010 22:24 |
||||
| Abstract Hvis du støtter så meld deg inn her; http://ravensky.webs.com/apps/members/ :) Lime Perle 02/02/2010 22:38 |
||||
| Pianochair agree! 10/02/2010 17:37 |
||||
| Abstract Tusen takk! :) 12/02/2010 18:01 |
||||
| Stjernøye Jeg skal hvertfall melde meg på siden deres. Håper virkelig dette hjelper. 02/03/2010 10:57 |
||||
| Abstract Tusen takk for det Stjernøye, det hjelper mye :) Tusen takk for støtten! 04/03/2010 23:55 |
||||
| pooh Meget sant! Jeg vet akkurat hvordan dette her fungerer. For vi er vist nok alltid for unge, og eier absolutt ikke nok livserfaring for å få publisere noe. Det kan være ganske frustrerende. Stå på! Jeg støtter dere i alle fall:) Maren 12/03/2010 23:32 |
||||
| Abstract Tusen takk for det, Pooh! :) 13/03/2010 21:06 |
||||
| Mawara Jeg støtter dette forslaget, fullt og helt. Jeg melder meg inn jeg, og håper at vi kommer oss videre i denne saken. Hvis noen har fordommer mot ungdommer som skriver, så burde de ta seg en tur innom Skrivebua. De hadde fått sjokk :D ~ Fantasy 19/03/2010 07:36 |
||||
| Elisa ^^ Melder meg inn, hvis jeg har gjort det riktig da. 19/03/2010 07:57 |
||||
| usulama tror jeg skal melde meg inn, men datan hater meg visst... jeg får det ikek til! men jaja, dere har min støtte ^^ 20/03/2010 17:43 |
||||
| Abstract Tusen takk for støtten, alle sammen! :) Lime Perle 26/03/2010 18:55 |
||||
| Ferskenstein Jeg er med ♥ 23/04/2010 13:47 |
||||
| HeidiBøbakk Jeg melder meg på :) 27/04/2010 00:23 |
||||
| Abstract Tusen takk :=) 01/05/2010 19:40 |
||||
| Buu Dere har så sinnskykt rett! Jeg prøvde å sende inn et manus her om dagen, men fikk avslag fordi jeg var så ung.. Støtter dere fullt ut! : D 03/06/2010 22:09 |
||||
| Abstract ^ Skjønner at det kjipt ja. Det er bare å fortsette og skrive masse! Skrive mer og skrive igjen! Send inn til mange forskjellige forlag. For en dag må de gå lei :) 13/06/2010 21:14 |
||||
| Sofusa Jeg melder meg inn! :D En ting som irriterer meg ekstremt mye, er aldersgrenser! For eksempel aldersgrenser på filmer. Skjønner ikke voksne at det ikke er aldreren det kommer an på, men hvor lettskremt man er? Finnes jo 18-åringer, som ikke tør se skrekkfilmer, men 13-åringer som kunne sett samme filmen uten å bli redd! Om det er samme regla for forfattere, så blir jeg bare irritert. Det er TEKSTEN vi har skrevet de skal vurdere etter, ikke hvor gamle vi er! Om man har skrevet ei bra bok, så skal man ikke få gitt den ut fordi man er for ung? høres ikke rett ut spør du meg! 19/06/2010 15:50 |
||||
| Gi tilbakemelding: | ||||
| Du må lese reglene hvis du er ny på Skrivebua.
Kommentarer som kan virke sårende vil bli slettet. Det samme gjelder førstekommentarer på egen tekst som ikke er helt nødvendig. Husk at vi er her for å bli oppmuntret til å skrive. |
||||
| Du må være registrert bruker og innlogget for å gi tilbakemelding. | ||||