Beliar's fantastiske regler

Selv om vi har diskutert dette før, føler vi at tiden er inne for en ny vinkling for diskusjonen rundt reglene våre, og da sett fra en av brukerne på Skrivebua sitt ståsted.

Vi har utfordret Beliar til å skrive et innlegg i debatten om hva som bør være lov og ikke lov på Skrivebua. Det meste er redaksjonen enig i. Utfordringen ligger kanskje mest i hvordan man tolker en tekst, og det varierer sterkt fra person til person.

Her ønsker vi en diskusjon om hvordan dere opplever reglene våre her på Skrivebua. Er du enig/uenig i reglene og hvilke tekster bør slettes/godkjennes?

Les reglene, hvis du ikke allerede har gjort det, slik at du har et utgangspunkt for diskusjonen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Beliar's fantastiske regler
For sånne som meg er det vanskelig å skrive forsiktig. Vi er fulle av morbide tanker som vi selv ikke synes er så morbide, men som blir for ekle for mange andre.
Hvis jeg hadde laget reglene på skrivebua, så ville jeg kanskje skjønt jeg også at grensen bør gå ett eller annet sted.

Jeg føler at så snart det er noen ordentlig bakgrunn og forhistorie og så videre på hva som skjer, så bør det meste være tillatt (ikke alt).
Hvis man formidler at to personer ligger sammen uten å nevne navnene på kjønnsorganene en gang, så bør det være helt i orden.
Pornografi: Du får oppskriften på leken, steken bare antydes.
Sensuelle imponerende greier: Du får oppskriften på steken, leken bare antydes.
Følelsene og forholdet mellom de to personene er det som gjør hele seansen interessant å lese om.

Dermed ser jeg ikke problemet med at noen kommer med en grov beskrivelse av leken så lenge man skjønner at den er til for at man skal bli kjent med steken.
Men igjen, konkrete oppskrifter er ikke imponerende.

Dette gjelder også mord og tortur, føler jeg.
Dersom du legger ut en oppskrift på et makabert mord, så kan jeg godt forstå det hvis det blir slettet. Om du derimot har skrevet en lang tekst der det foregår et mord (du får vite hvorfor personen begår mordet, alle følelsene er med i bildet, og helst antyder du mellom linjene til at ”du ikke må prøve dette hjemme”), så bør ikke problemet være så stort.

Og hvorfor skal vi holde det hemmelig for alle under 16 hvordan kroppen ser ut, når de har kropp selv – slik at de allerede vet det?
Hva er vitsen med å vente med og fortelle at det finnes mord til tiåringen blir drept sjøl?
Hvorfor skal ting som skjer hver éneste dag i det virkelige livet bli skjult fordi ”stakkars den som leser” og ikke ”stakkars den som opplever det”?
Er det ikke best at vi vet hvordan verden er, slik at vi ikke dør av sjokk når vi får erfare det i virkeligheten?

Dette blir kanskje litt rotete, men det jeg prøver å komme frem til er forskjellen på en vulgær tekst som kun er til for å beskrive hva som skjer, nesten som en oppskrift, og tekster som beskriver hendelser som kunne blitt grove hvis det ikke hadde vært noen forhistorie.
Dermed er tekstens mål og mening det viktigste, føler jeg.
Hvorfor, og ikke hva.
Steken og ikke selve leken.

Diskusjonstorget   Nordland

 

    koneko
det her kunne eg ikkje vert mer enig i!

16/01/2009 20:05

 
    lisablomst
njæ. jeg liker nå makabre og erotiske greier, men jeg skjønner at slikt ikke egner seg for en diktside som har mange barn. det hadde vært kult om det var sånn sperre på enkelte tekster for de som var type, under 15-16 haha.

jaja, pornografien og andre makabre ting tar jeg heller et annet sted!

18/01/2009 11:50

 
    Livre
Jeg er enig med Livy. Skrivebua er en skriveportal ikke en barnevakt. De aller fleste vet at verden er uretferdig. Jeg syntes man burde tenkte film. I bra filmer faller folk utfor klipper men man ser aldri dem lande, du hører pistolskudd men slipper å se hodet gjøre (sett inn egne grusomme detaljer) fantasien er et mektig verktøy en god skribent har evnen til å kikstarte andres fantasi. Vi er her fordi vi elsker å skrive og lese. De beste tekstene er ærlige og råe. La oss innse det folkens folk blir drept,har sex og ender sine dager selv inneimellom. Det er sånn verden er, og hva slags skribenter er vi hviss vi ikke gir andre personlige bilder på hvordan vi ser verden? Jeg er for sex mord og selvmord så lenge vi ikke ser detaljene, det overlater jeg til andres fantasi som siden vi er skribenter helt sikkert funker 110%.

18/01/2009 23:31

 
    Beliar
Amen, Livre :-D
Verden blir ikke noe mindre urettferdig av at man later som den ikke er det, og ting GÅR hardt for seg i det virkelige livet - hvilket betyr at det blir dumt hvis alle skal skånes for sannheten bare for å bli ekstra overrasket når de oppdager den i det virkelige livet.
Men, som du sier, mye av kunsten når det kommer til å skrive er å beskrive uten å beskrive konkrét.
:-)

19/01/2009 18:42

 
    Eiketreet
jeg er helt enig i disse reglene, for jeg synes det er ganske dumt at man ikke kan skrive det man vil. Så dette er en veldig god ide, siden det er mye bedre for folk å ikke få for mye beskrivelser. Det er mye bedre å bruke fantasien til å se resten. Da får man utviklet fantasien også!

06/02/2009 18:16

 
    Maliiin
Veldig enig med disse reglene, og enig med hvordan du tenker.
Å beskrive hvordan ett makabert mord utføres, er ikke riktig på ett nettseted med tiåringer. Å beskrive hva som skjer rundt mordet, har de enten sett/lest eller kommer snart til å se/lese. (Med se mener jeg på TV, altså!)
*Applaus for supert bidrag*

05/03/2009 16:40

 
    Blomsteralv
Er veldig enig med Livvy. En smart tekst, dette. Jeg tenker at hvis man gjerne vil komme til steken, etter å ha lekt leken (eller noe xD), finnes det f.eks. steder som dikt.no... ;)

05/03/2009 16:49

 
    Trineius
helt enig med livvy :)


05/03/2009 17:38

 
    mcfly4eva
ja, det er jo ikke så koselig å lese hvordan en kan ta selvmord, eller hvordan en har samleie :/
nok å antyde!

01/04/2009 19:16

 
    Beliar
Mcfly:
De som skriver tekster om selvmord har ikke som mål at den skal være koselig.
Det er enda mindre koselig for den som opplever det.
Skal man liksom gå rundt og ignorere problemer fordi "stakkars meg som må høre om det"?
I stedet for å sette seg inn i andres situasjon slik at man kanskje kan hjelpe andre enn katten sin?

03/04/2009 09:52

 
    Malene12 år-digger-skrive
Jeg er helt enig med deg!
Jeg synes også det er vanskelig og alltid vite hvor grensa går. Ofte kan tekstene mine bli litt kjedelige, fordi jeg knapt nokk tørr nevn noe om mord eller sexualitet, av frykt for og bli degradert fra gullbruker eller noe sånt.
Regler er bra, så lenge man ikke har for mye av dem, sier nå jeg!

07/05/2009 20:45

 
    TheReader
Men hvor går grensen?
Tenk om man gjør noe feil, og blir degradert? :o
Jeg skjønner jo også at grensen går et sted og sånn cirka hvor den går, men den er jo overtrukket på et blunk.
Siden redaktørene leser igjennom tekstene, burde det kanskje være noen form for advarsel.
Jeg har også holdt meg unna de temaene i tekstene mine, men jeg kan ikke lage en "kjærlighetshistorie" uten et seksuelt forhold, eller en kriminalroman uten et mord eller to.
Kanskje det burde vært en slags aldersgrense?
Eller at forfatteren skriver til redaktørene at "denne novellen burde det kanskje være 15-årsgrense på".
Jeg synes også at det burde være lov å skrive om det, og jeg er så enig i at skriving og lesing ikke er for sarte øyne.
Skriving er en versjon, ofte den verste (I kjærlighet kan den både være hard og god), av virkeligheten.
Er det egentlig en aldersgrense for påmelding på Skrivebua?

Dette er et tema jeg er litt opptatt av, og jeg håper at ingen av "ungene" på skrivebua oppdager noen av de tekstene som er verst. Jeg har selv lest noen, jeg syns de var knakende gode, men hvem vet hva som vil fare rundt i et hode på en som enda ikke vet så mye om disse temaene.

Vel, det var det jeg hadde om dette temaet :)

Hilsen TheReader

14/05/2009 21:00

 
    Nero
Hallelujah.
Helt enig med Livvy/Beliar.
Godt skrevet var det også.

- Nero

14/05/2009 22:56

 
    Mona (red.)
Alle;
Vi har sagt det tidligere, og gjentar igjen; Vi har ingen tema som er direkte forbudt. Og ordene i seg selv er ikke forbudt...

Vi forstår at det kan være vanskelig å vite hvor grensen går. Igjen; konkrete beskrivelser og forherligelse av sårbare tema bør du unngå =0)

18/05/2009 13:37

 
    Krepsen
Godt skrevet, er enig :)

23/07/2009 16:47

 
    Belador
Sant, enig der.
Men det er bare slik det er, ting vi ikke kan forandre på trur jeg. De som driver skrivebua tenker sikkert det samme. Men man kunne jo lagd en egen hjemme side eller noe. Hansi er flink til det :p

19/08/2009 19:46

 
    Beliar
En ting som er litt morsomt:

Når man er ti år lærer man om sex på skolen.
Det er tiårsaldersgrense på skrivebua.
Og likevel skal vi late som om det ikke finnes, på grunn av dem. HMMMMMMMMMMMM.

Jeg forstår at porno ikke er tillatt, jeg er imot porno selv, men ja...

Jeg får en følelse av at skolen lærer og Skrivebua sier "HYSJ HYSJ HYSJ".

19/08/2009 20:10

 
    Mona (red.)
Igjen en liten misforståelse. Vi har da aldri forbudt tema sex =0)
Men tekster som grenser mot det pornografiske vil vi ikke ha. Det må vi vel være enige om er greit?

20/08/2009 09:26

 
    koneko
eg vil komma med et lide inspell igjen. eg å e imot Porno, å meine at tekster så grense mot det pornografiske ikkje har någe å gjør påskrivebua, men hvis du absolutt må lesa om enten veldig sterke beskrivelser av enten sex vold eller selvmord, så kan du vel se om du finne någne så e interesert i det samma? at det då bler veksla tekster øve mail. nå meine eg IKKJE og utfordra folk t å skriva mange tekster som bare beskrive sex, vold ellerr selvmord, men eg seie det bare for og understreka at hvis så sko vær tilfelle at du like og lesaskjønnliteratur som omhandle emne, så kan du alltids gjør det ein annen plass. å hvis du nå la oss sei har skreve ein tekst som du ser at bler for drøye og llegga udpå skrivebua, så kan du vel senda den t spesiellt intereserte? dette va bare ein tanke eg fekk.

03/01/2010 18:03

 
    Kooricha
Jeg er fullt enig i Beliar! Jeg foreksempel er mye mer glad i at jeg ikke får fulle beskrivelsen. Da får jeg alle de vakre(eller grusomme, nå siktet jeg egentlig til alle vanlige hendelser..) bildene i huet. Forklar følelsene heller enn direkte beskrivelse sier nå jeg!

08/04/2010 07:36

 
    Malene12 år-digger-skrive
Helt hundre prosent enig med deg Beliar!!

Jeg har også store problemer med å holde meg i tøylene...Og serr, jeg er under 16 men jeg blir ikke støtt av å lese om hvordan kroppen ser ut, du har helt rett. Det er utrolig ofte når jeg skriver en tekst, at jeg må gå tilbake å korte ned detaljer før jeg kan sende...

Mona, jeg skriver mye om mobbing. Jeg har litt problemer med hvor "grov" mobbing som kan fortelles om på skrivebua. Og er det forskjell på to som ligger sammen, og en voldtekt?

01/08/2010 20:30

 
    Gi tilbakemelding:

  Du må lese reglene hvis du er ny på Skrivebua.
Kommentarer som kan virke sårende vil bli slettet.
Det samme gjelder førstekommentarer på egen tekst
som ikke er helt nødvendig.

Husk at vi er her for å bli oppmuntret til å skrive.
Du må være registrert bruker og innlogget for å gi tilbakemelding.