Et hjertesukk om kommentering

Mange etterlyser konstruktive kommentarer som kan hjelpe dem til å skrive bedre. Man blir ikke nødvendigvis bedre skribenter av å få kun positive kommentarer. Saklig kritikk er viktig.

Vi må ikke glemme at det også er rom for uferdige tekster, der andre kan komme med innspill og hjelpe til i prosessen fram mot en ferdig tekst. Vi er ikke her bare for å vise hvor flinke vi er =0)


BlushingSnowman har vært medlem på Skrivebua siden 2006.
Forleden, etter å ha vært borte fra Skrivebua noen måneder, skrev hun i profilen sin at noe har skjedd på kommentarfronten siden sist hun var aktiv. Derfor oppfordret vi henne til å skrive denne innledningen til en debatt vi har lyst å ta her:


Et hjertesukk

Et sukk fra mitt hjerte kom, da jeg innså at Skrivebua var blitt invadert av unødvendige kommentarer, og folk som var mer opptatt av oppmerksomhet, enn å bidra til å hjelpe andre i deres prosesser. I en årrekke har mine ord vært offentliggjort på Skrivebua og jeg må si; de tidligere tider inspirerte meg. De tider da kommentarene hadde mer enn et enkelt adjektiv, som skulle hjelpe meg til utvikling. De tider da ord ikke ble lest, men hørt. Da folk ønsket å bruke litt ekstra tid på å finne skjulte budskap i tekstene, fremfor å kommentere flest mulig, raskest mulig.

Jeg ble skuffet da jeg etter et opphold, kom tilbake under nytt navn og opplevde at verdiene sagte hadde forsvunnet. Det er viktig med gode kommentarer. Det er viktig å publisere tekster som faktisk er blitt arbeidet med. Det er viktig for meg og sikkert for flere, at den egoismen som har bygd seg opp svinner hen. Hvis alle begynner å nyte tekstene de leser, vil nok dørene åpne seg for positivitet, og spenningen rundt en ny kommentar vil komme tilbake. For å fatte dette i korthet: vær mot andre, slik du vil andre skal være mot deg.

Mvh Puddel’N / BlushingSnowman

Diskusjonstorget   Nordland

 

    Mona (red.)
Fint at du tok utfordringen, BlushingSnowman =0)

19/11/2008 14:50

 
    Eiketreet
ja, dette likte jeg. jeg vet åssen det er, og jeg prøver så godt jeg kan å være konstruktiv. for det blir jo litt kjedelig å bare få kommentarer hvor det står ting som:pent=)bra og sånne ting. man blir litt lei av det. veldig bra at dere tar det opp, så kanskje vi får mer av de konstruktive kommentarene=D ikke at det alltid er så lett å si noe konstruktivt, da. noen ganger går det rett og slett ikke, det har jeg opplevd mange ganger. men glad dere tar det opp!
~Eik~

19/11/2008 15:06

 
    Nattfall
Kan ikke annet enn å si meg enig. Uten å nevne navn, eller rettere sagt brukernavn, er det en del medlemmer her som kommenterer veldig mange tekster, men skriver ei setning til hver. Kommentarer som "Dette likte jeg! Stemmer =)" og "Bra tekst! Lese noe av meg?" verken sier eller gir meg så mye. Er kanskje ikke like lett alltid å leike norsklærer heller, men en liten begrunnelsen på hvorfor man likte teksten og litt mer konkret hva man likte hadde vel ikke vært å forrakte? Ja, det tar lenger tid å kommentere da, men er det ikke bedre å gi færre, men gjennomtenkte kommentarer enn mange kommentarer som ikke sier skribenten så innmari mye, annet enn at teksten altså falt i smak?

19/11/2008 15:07

 
    Helenora
Enig jeg og. Det er alltid fint å høre at noen liker en annens tekster, men det er enda bedre å høre hva du kan forbedre. Jeg prøver jeg, men har ganske ofte endt opp med en eviglang kommentar hvor jeg bare babler. Men jeg håper at folk synes det er litt konstruktivt i det minste, da.

19/11/2008 18:17

 
    izzie
Dette var sprøtt! Senest i dag snakket jeg med en venninne som og er her på bua om at jeg ønsket at folk kunne si hvorfor de ligte tekstene min, og eventuelt skrive hvordan de tolket teksten. Det er dette jeg savner, og selv om jeg ikke er het sikker på hvor jeg selv ligger på denne linjen, så vet jeg med meg selv at, med tanke på at jeg har vært medlem i to år nå, at jeg er flinkere nå, men det hender oftere nå at jeg bare leser teksten, og ikke legger igjen kommentar. Hender jeg stemmer og ikke kommenterer, men selvsagt kommenterer jeg fortsatt til en viss grad.
Bra emne, for jeg har også opplev deler av denne forskjellen.

19/11/2008 18:43

 
    Høstrose
jeg er enig. jeg blir jo såklart glad for kommentarer som: "pent<3" og "dette var fint"
Det viser jo at teksten har falt i smak og at den er lagt merke til. men jeg vil i hvert fall få vite hvorfor teksten har falt i smak. hvis bare noen skriver "pent. den siste linja var super:)", får jeg mye mer ut av det en bare pent. da vet jeg at den siste linja har blitt lagt merke til, kansje jeg ville det. konstruktive kommentarer kan være vanskelige å gi, men i hvert fall jeg prøver hvis jeg har noe konstuktivt å si. men samtidig må jeg si meg litt uenig.
skrivebua er for medlemmer mellom ti og tjue år. og det er faktisk ganske stor forskjell mellom en ti åring og en på tjue år. en tjue åring har større ordforråd en en ti åring, så det er jo klart at tjueåringens kommentarer blir litt mer dype og konstruktive kommentarer en ti åringens. og så er det nye medlemmer. da jeg var ganske ny her, var det om å gi flest kommentarer. jeg så på profillista og så alle navnene med så utrolig mange tekster og så utrolig mage kommentarer. og jeg følte meg veldig liten og skyndte meg og gi masse kommentarer og legge ut masse tekster. og når man skal gi masse kommentarer, da har man ikke tid til å gi noe dypt og konstruktivt. så jeg syns ikke at det skal blir slik at nye medlemmer blir engstelige for å gi kommetarer, fordi de er redde for at de ikke er gode nok. og det gjelder gamle medlemmer også. men jeg syns det er bra at redaksjonene tar opp dette. jeg føler meg i hvert fall veldig innspirert til og løpe ut og si masse dype greier.

19/11/2008 19:13

 
    desperantkyss
Er utrolig enig. jeg er ikke flink til å kommentere mye, men jeg er blitt så lei av enstavelseskommentarer at nå, når jeg først kommenterer gjør jeg det grundig. jeg vil at det skal være et høydepunkt å få en kommentar, noe som kan hjelpe. ikke noen nedrabla komplimenter for å få flest mulig kommentarer tilbake.

jeg har vært borte herfra en stund, eller mer eller mindre aktiv. jeg merker at det mange nye medlemmer, jeg ser ikke mye til de jeg kjente og leste av. jeg må sette meg inn i nye medlemmer og bli kjent med andre her. alle må prøve å sette seg inn i en tekst før de kommenterer!!

19/11/2008 21:38

 
    Mona (red.)
Livvy har skrevet en tekst som heter "NY KOMMENTAR". Den kan dere også gå inn å lese om dere vil =0)

20/11/2008 11:53

 
    BlushingSnowman
syns bare det er synd at skrivebua, som tidligere var en plass for de som ønsket utvikling og som gadd å bry seg om andre ting enn bare oppmerksomhet rundt seg selv, har måttet ta opp diskusjon på nettopp dette. Vi er her for å hjelpe hverandre til utvikling og for å lære av andre. dette syns jeg vi burde fortsette med. Vi er en enhet. La oss vise at vi er nettopp det. :)

Det var ikke for å rakke ned på noen at jeg skrev det jeg skrev. Det var mer til opplysning for alle. Vi må finne tilbake til de tidene da det var spennende å motta kommentarer. Det tror jeg er viktige for alle sammen:)

20/11/2008 11:57

 
    Makene
Jeg har vært inne på tekster som har vært kjedelige, rare og masse plagiat osv.osv. Og der skriver mange utrolig positive kommentarer, og det er jo bra i den grunnen, men jeg syns at man kan jo gi kritikk, bare ikke sån at det treffer skriveren midt i fjeset, og at vi passer på å få med positive kommentarer. Sånn at skriveren fortsetter å skrive, og holder motet oppe. Jeg selv har vært tom for ord over kjempebra tekst eller et dikt, og har bare skrivd vakert, så beklager, men noen ganger er det vanskelig å sette ord på det.
Skal prøve å skrive HVORFOR jeg syns det er vakkert, og prøve å bygge opp til gode tilbakemeldinger.

20/11/2008 14:58

 
    Wolf of infinity
Ja... hvor skal jeg begynne...?

Først av alt må jeg bare få takke Skrivebua (-vet jeg begynner som en oskar-vinner her, men bear with me-) og ikke minst blushingSnowman for at de tar opp dette!

Jeg er veldig enig i at konstrutiv kritikk er både morsom, spennende, lærerik etc.etc og gir en så utrolig mye mer enn "pent, likte det" osv.

Samtidig er jeg også enig med Høstrose; det er virkelig forskjell på ti- og tjueåringer, som man skal respektere og forstå. Selv om noen kanskje er veldig dype og har godt ordforråd for alderen, tror jeg dette er fåtallet, og det må vi rett og slett prøve å forstå, selv om det kan være frustrerende å få korte, enkle kommentarer.

En annen negativ ting med kommentarene (-har hatt dette på hjertet en stund-) er at om man er inne på en tekst og leser den og kommetarene den har fått, så kan man faktisk føle seg krenket eller få et knekk i selvtillten. Ja, jeg har følt det slik flere ganger. Hvordan? Jo, det skal jeg forklare.

Jeg tror vi bare skal innrømme med en gang at ikke alt som ligger på bua er like "bra" for å bruke det uttrykket. Dette er jo hovedsaklig på grunn av aldersforskjell etc, og det er jo derfor vi er her for å bli bedre!

Jeg må bare ta et situasjonseksempel (jeg verken husker eller ville nevnt navn eller noe sånt)

Jeg var inne på bua en dag, kikket litt rundt og leste litt. Så kom jeg inn på en tekst. Den var, for å bruke sterke ord, kjedelig og i mine øyne unødvenig. (no offence, jeg skjønner at både nivå og lignende varierer her)
Jeg så deretter på kommentarene. Det var en en enkel tekst, med skrivefeil og lite interesant tema, og den hadde fått maaange kommentarer.
Ikke konstruktive kommentarer, hjelp, kritikk etc. Nei da, det manglet ikke på rosen der.
"WOW, dette var DRITBRA!!!!" "Jeg bare digger tekstene dine, du skriver fantasisk!!!" "Virkelig elskbart, du ruler!!!" "Stemmer, så klart, dette var sykt bra! Du burde bli forfatter eller noe!"

Ja... dere skjønner? Og hva vil denne personen som skrev dette gjøre? Jo da, vedkommende ville ha fortsatt å tro at han/hun var en verdensmester i å skrive, og at teksten var fantastisk, og ville dermed ikke ha blitt noe bedre til nest gag.

Men, poenget mitt er, disse kommentarene går ikke bare utover den personen som skrev teksten. Personlig ble jeg både irritert og betenkt.

'Er det det samme med mine tekster', var vel det jeg tenkte først, 'Skriver folk fine kommentarer til meg bare fordi de vil ha kommentarer tilbake? eller fordi de føler de må? eller fordi de har dårlig tid...?!

Jeg kjenner at jeg av og til blir litt usikker og undrer på om de faktisk mente dette når de kommentere tekstene mine. Det er innmari ekkelt, synes jeg, og veldig tungt for meg/oss (sikkert flere der ute som føler det samme) som faktisk ønsker å få noe ut av skrivebua, annet enn masse skryt og ros, vi som faktisk ønsker å bli bedre!


Selv leser jeg ofte tekster, kommentrer ikke fullt så ofte, og skriver litt for ofte litt ukonstruktive kommentarer. Men jeg er ærlig! Likte jeg det, skriver jeg det, og prøver å skrive hvorfor. Likte jeg det ikke, ja, så skriver jeg det også, og prøver å komme med hjelp og tips til hva jeg synes manglet/ble gjort feil etc. slik at vedkommende kan bli flinkere.


Nå tror jeg denne kommentaren ble veldig lang, så jeg skal slutte av snart. For å oppsummere kan jeg vel si dette:

-Vær ærlig! Det er bedre både for skribenter og lesere.
-Hjelp hverandre!!! Vi er her for å bli bedre til å skrive, men si det dere mener og vis andre hvordan man skal kommentere, slik at de kan bli bedre til å kommentere også!!
-Vær KONSTRUKTIV, ikke NEGATIV!!! Kommentarer som "fysj, så kjedelig" etc. er likså ille som "superdupert" etc.!!

Ja, da skal jeg ikke oppholde der lenger (er kanskje ikke så mange som har lest helt ned hit ;P men for dere som har det; STÅ PÅ!!! Alle kan vi bidra til at Skrivebua skal bli et bedre sted å være :)

--må kanskje legge til at jeg synes det er innmari koselig med positive kommentarer, så ikke misforstå. Jeg er bare en liten syttenåring med store meninger og ord ^.^--

20/11/2008 18:28

 
    Mona (red.)
Les alle kommentarene som ligger her. Det er viktige poeng som kommer fram =0)


21/11/2008 10:54

 
    Darkest
Jeg er helt enig med deg om dette!
Jeg kan personlig si, at jeg ikke er så flink med den kommentar greia! Grunnen til det er at jeg aner ikke hva jeg skal skrive, også er jeg ikke akkurat den flinkeste, men jeg bruker å skrive "Fin tekst, stemmer" når jeg ikke har noe annet å si om teksten og jeg synes den er fin. Jeg tror mange brukere her ikke er så flink med å skrive kommentarer, fordi de rett og slett ikke vet hva de skal si, men at de mener at teksten er fin eller noe. Selv jeg er ikke så glad i negative kommentarer, det er sikkert ingen andre som synes det heller, men jeg har funnet ut av, når jeg får negative kommentarer, så vet jeg hva jeg har gjort feil og hva jeg skal gjøre bedre.

Når man skal kommentere en tekst (på min måte) synes jeg at man burde få med de positive og negative tingene i teksten, om hva man synes var bra og hva man synes var dårlig! Man lærer av de dårlige tingene tenk på det (;

Jeg synes det er veldig mange flotte tekster her på skrivebua, men jeg synes samtidig mange av tekstene jeg leser hver dag er rett og slett kjedelige, og når man leser sånne tekster man synes er kjedelige, burde man si til den som skrev den teksten, hva han/hun burde ha gjort bedre!

Jeg vet hvertfall, når jeg får kommentarer på tekstene mine der det står; Bra tekst *stemmer*, så har jeg funnet ut at jeg lærer ingen ting! For meg er skrivebua at man skal skrive tekster, men samtidig lære av andre medlemmer.

Dette er foresten den lengste kommentaren jeg noen gang har skrevet, og jeg tror jeg har hoppa litt ut her oO Men men.. (;

22/11/2008 00:21

 
    Pizza
Ja, her er det mange bra poeng. Jeg er også enig, og jeg og Sitrus har diskutert det en haug med ganger. Jeg ber ikke om en milelang kommentar, bare man kunne si HVA som var bra hadde det hjulpet mye. Jeg skriver en serie, og det er jo gøy å høre "Bra, leser videre". Men enda gøyere hadde det vært å høre HVORFOR man leser videre. Hva er bra? Vel, dette er det allerede flere som har sagt, så jeg skal ikke gå nermere inn på det.

Men så har vi dem som tydeligvis ikke vil ha konstruktive kommentarer. Det er ikke til å stikke under en sofa at folk anbefaler skrivebua til venner etc. Det vil si at det er mange medlemmer som kjenner hverandre irl. Noen av dem har kanskje ikke en gang skriveinteressen en gang. Disse vil da ikke skrive negative ting til hverandre. Jeg har vært inne på profiler der det har blitt plagiert, og hvor kommentarene har vært "wow, dødsbra" osv. En gang kom jeg og over en profil med en historie som var rotete og full av skrivefeil. En person som hadde dristet seg til å være litt konstruktiv, fikk følgende kommentar fra en annen "vi hadde blitt enige om å ikke kritisere" elns. Ja, sånn er det. Noen vil rett og slett ikke ha konstruktive tilbakemeldinger.

Resten har allerede blitt sagt.

22/11/2008 16:29

 
    Dark Sunshine
Flere gode poeng her. Du sier at det bare ble brukt et par adjektiv for kommentarer, men jeg er litt enig med Pizza i at de bør si hvordan og hvofor, og hva som var bra med teksten. Samtidig sier du at det er noen som vil kommentere flest murlig, raskest murlig. Jeg er enig med deg i det, men det er jo kanskje de også som bare skriver "Bra" eller "Flott", men det gjør de jo bare for å kommentere fortsest murlig og komme seg videre. Så hva skal vi gjøre da? Skal vi kommentere tekstene lange og rett fra hjertet om hva man syns og hva som var bra og ikke bra, eller bare et par ord som skal ha betydning? Ditt syn er veldig forståelig, og egentlig er jeg jo enig med deg. Kritikk må man ha, hvis man bare får ros får man en tanke om at man bare skriver bra, og slipper å få noe kritikk, men slik er det ikke. Alle kan bli bedre. Alltid.

Det er virkelig flott hvordan skrivebua har utviklet så mange sjeler til å like å skrive bedre. Resten har allerede blitt sagt, så da skal jeg ikke snakke mer. :)

22/11/2008 20:13

 
    Mona Liza
Eg er heilt einig, sjølv om eg er elendig med konstruktive kommentarar - FORDI eg ser så lite til dei, så eg veit ikkje heilt korleis konstruktive kommentarar ser heilt ut. Det er hyggjeleg å få vite at folk likar tekstane mine, men ver så snill; ikkje ver redde for å rette litt, sei kva som kunne ha vore betre; ingenting er negativt, berre styrkande. Eg er glad nokon tør å sei i frå om dette; eg har villa seie i frå lenge, men har ikkje hatt mto til det; eg var litt redd for å bli slakta. Takk for at det vart teken opp; eg skal skjerpe meg på kommentarfronten sjølv! Konstruktive kommentarar skal få sin status tilbake ; )

22/11/2008 23:15

 
    Ida=)
Ja! Herlig! Jeg er virkelig enig i at konstruktive kommentarer skal få sin status tilbake! Jeg tror virkelig det trengs.

Jeg må vel også ærlig innrømme at jeg ikke er den som er best til å gi konstruktive kommentarer. Av og til er det faktisk fordi jeg ikke har tid, men føler at jeg må legge igjen en kommentar på teksten likevel, og av og til er det fordi jeg faktisk ikke har ord. Noen av buamenneskene skriver virkelig så fantastisk at det er vanskelig å finne ord. Man blir liksom litt satt ut, når man leser sånne tekster, som bare tar pusten fra en, og det eneste man klarer å tenke er "Fantastisk!", eller noe lignende. Det er ihvertfall slik med meg.
Derfor skjønner jeg at det kan være vanskelig å skrive konstruktive kommentarer. Nå må jeg også påpeke at jeg synes det er utrolig herlig å få ros, og at folk liker tekstene mine, men jeg er også en av de aller fleste her, som er her for å utvikle meg, og for å bli bedre. Derfor er det også mye mer interessant å få konstruktive kommentarer, enn å få "enstavelseskommentarer", for å sitere en eller annen over meg i kommentarboksen. Jeg er litt redd for at jeg sitter her og gjentar alle poengene alle andre har påpekt før meg, men jeg føler det er viktig at så mange som mulig viser engasjement, siden kommentarene er en stor del av Skrivebua.
I og med at det faktisk kan være veldig vanskelig å finne på noe smart og konstruktivt å skrive i kommentarboksen under en veldig bra tekst, men at man også ofte har veldig lyst til å fortelle forfatteren av teksten at man liker teksten hans/hennes, kunne det ikke da ha vært en ide å gjøre noen endringer på stemmefunksjonen, slik at det hadde vært en mulighet for at forfatteren får se hvem som har stemt på teksten? Man stemmer jo som regel på tekster man liker, og i stedet for at forfatteren får en lang rekke med kommentarer som "Dette var kjempebra", osv, får man bare en liste over hvem som har stemt, og da altså liker teksten? Så kan alle som har lyst til å skrive en egen kommentar, helst litt konstruktiv, skrive dem på vanlig måte? Jeg veit ikke om dette i det hele tatt er en tanke med noen som helst mening inni andre hoder enn i mitt eget, tenkte bare jeg skulle videreformidle den til alle dere som også tenker at de konstruktive kommentarene skulle hatt en mye større plass på Skrivebua enn de har nå for tida.

Jeg vil enda en gang pressisere at jeg skjønner at det kan være utrolig vanskelig å skrive konstruktive kommentarer, og jeg skjønner at det kan være en del vanskeligere for nye medlemmer, og medlemmer som er yngre enn meg selv og andre her. Jeg husker jo selv hvor utrolig skummelt det var å skrive kommentarer til de eldre og veldig mer erfarne brukerne den første tida. Det er ihvertfall ikke meninga å skremme dere bort, nye buamennesker! Skrivebua er jo et sted for forbedring, også for kommentarskriving.

Nå har jeg vel fått sagt det meste av det jeg ville si, tror jeg. Jeg må bare få med at jeg synes det er veldig fint at dette temaet ble tatt opp, siden mange hadde ting på hjertet angående dette.

Stå på alle sammen, skriv masse, både tekster og kommentarer!

25/11/2008 00:05

 
    koneko
jeg er enig,
det er viktig med kritikk på saker som kan forbedres,
da for man muligheten til og komme høyere.


25/11/2008 09:49

 
    Livre
Jeg er enig med Høstrose og World of Infity. Det er et generasjonsgap på skrivebua som man må tenke på.

Jeg er ikke så rå på kommentarer og hadde en periode hvor jeg stemte på alt jeg leste. Jeg prøver å være konstruktiv uten å preke og slenge dritt men det er vanskelig, noen ganger kommer jeg over tekster som gir meg tårer i øynene og flere minutters overveldelse. Det er vanskelig å sette ord på slike tekster for de er rett og slett perfekte.

Ofte syntes jeg at når en person har mange tekster så er det morsomt å gå igjenom flere av dem f.eks en for hvert år på skrivebua da kan man føkge utviklingen bedre.

Men jeg prøver også å kommentere tekster som ikke har noen kommentar eller helt nye medlemer.

Jeg tenkte med skrivefeil og slikt(Og dette har blitt kommentert flere ganger) men mange skriver ikke alltid tekster som er tenkt nøye igjennom jeg har vært her siden 2004 og får ofte raider hvor jeg skriver haugevis av dikt som dukker opp fra ingen steder. Mye er rå matriale og ikke fullstendig fri for skrivefeil.
Derfor når jeg finner skrivefeil i tekster så ser jeg utenom(I hvertfall så lenge sammenhengen er klar), jeg syntes det er viktigst å se på teksten i sin helhet. Var begynnelsen bra? Åssen holder historien handlingen sammen, er det en tydelig rød tråd? Jeg syntes at skjønnlitteratur er handling, oppbygging, fly, skildringer/metaforer, ordvalg, fontvalg og orginalitet.

Det er helt klart viktig med konstruktiv kritikk, utvikling er mye av drivkraften, men det er ikke alltid hovedfaktoren. For meg er skjønnlitteratur følelser på papir det er tanker, menniger, inflytelse og situasjoner. Vi er i bunn og grunn på Skrivebua fordi vi elsker og skrive! Det burde også kommentarene inneholde, skriveglede.

Når noen skriver om et kjærlighetsbrudd med tårne dryppende på tastaturet så vill sårheten og smerten skinne gjennom skrivefeilene.

For å oppsumere: Skriv konstruktive kommentarer, tenk på alder, skriveglede og at noen tekster kommer rett fra leveren!

25/11/2008 23:14

 
    Swanel
Wolf of infinity tok orda mine. Veldig enig med mange over her, og eg skal prøve og gjere mitt for å gjenopplive dei konstruktive kommentarane igjen! :D
Bra at det blir tatt opp, tommel opp til BlushinSnowman for ein så ærleg og relevant tekst. Trur Bua trong detta vesle puffet no i dessa tider! :)
Ja, stå på alle sammen, og kommenter heller litt færre tekstar konstruktivt enn mange ukonstruktivt! ;D

26/11/2008 19:20

 
    Luke Skywalker
Jeg må innrømme at jeg har skrevet en del korte kommentarer til folk. Kanskje fordi jeg ikke har funnet noe å klage på, dessuten har jeg vært preget av dårlig tid til skrivebua i en del måneder nå.
Men etter å ha lest en del her har jeg forstått egentlig mye bedre. Jeg blir også litt småirritert med enstavelseskommentarer, selv hvor en koselige de er (kanskje ikke like sanne alltid). Men jeg har i hvert fall vært ærlig med alle kommentarene som jeg har sendt ut.
Kanskje et annet problem med kommentering er kanskje at hvis man har fått ekstra god kontakt med noen enkelte personer, så vil en ikke "såre" den personen med å gi konstruvtiv kritikk, en bare roser personene opp i skyene. Jeg vet ikke om noen har det slik eller ikke, jeg bare nevner det for sikker hets skyld. Det beste er som allerede sagt før: Vær ærlig!
Noe som også irriterer meg er å føye til på kommentarerene en har skrevet, slike ting som: Lese noe av meg?, vil du lese noe av meg igjen snart? Kan du kommentere og stemme på min nyeste tekst? Det føler jeg er irriterende. Jeg for min del leser fordi jeg har lyst, ikke fordi folk ber meg om det. Dessuten virker det nesten som om en ikke har ment noe med kommentaren en har gitt en.

Skrivebua er et veldig flott sted å være, og det kan også bli bedre :)

26/11/2008 20:14

 
    pooh
jeg er så enig, så enig. jeg griper meg selv i å skrive kommentarer som ikke alltid er like konstruktive, men er ikke noe videre fan av varianter " kjempeflott, stemmer!!". hva var flott og du stemmer fordi at. av og til kan det være vanskelig å gi gode kommentarer. tips kan bli sett på som kritikk og jeg har opplevd at folk blir litt irriterte og inntar forsvarsposisjon. på en måte så forstår jeg dem; hvis de synes teksten var god, så er det ikke gøy at andre ikke er enig.å utdype kommentarene for å ta med både posotive og mindre positive sider. jeg leser de tekstene som interesserer meg. om noen ber meg lese tekster gjør jeg det dersom jeg synes det som blir skrevet om er bra. som mangen har sagt tidligere: skrivebua er en super plass og være. på grunn av brukerne, gode tekster og de som jobber for at denne siden skal finnes, men: alt kan bli litt bedre, dette gjelder også kommentarer=)
Maren

26/11/2008 23:50

 
    BlushingSnowman
Tror mange kommer til å tenke feil når de leser det jeg skrev. Det er ikke meningen å gi noen skyldfølelse eller forsåvidt stå frem som en av de som gir korte kommentarer. Teksten er en tankevekker på hvordan det var før og hvordan det har blitt nå. Det er nesten som om det har gått sport i å skrive korte kommentarer og stemme på flest mulig, for å tiltrekke oppmerksomhet rundt seg selv.

Jeg syns det er flott at flere av dere kjenner dere igjen i det jeg skrev. som tidligere sagt; det ER viktig med gode tilbakemeldinger! jeg har selv skrevet "genialt", som eneste ord i en kommentar, men det gjør jeg ikke ofte, kun når teksten treffer prikken over i-en og jeg blir målløs.

Tross det tror jeg det er lurt å gå i seg selv å finne ut hva du virkelig ønsker ved å være på skrivebua.. Hvis du er her for å forbedre dine evner, lære av andre og hjelpe andre - DA er du på rett plass!:) Hvis du er her for å få oppmerksomhet rundt deg selv og slenger rundt deg med kommentarer med et enkelt adjektiv...?

Jeg ønsker ikke å være den slemme som sier slik er det og slik skal det være. Jeg ber dere bare tenke dere om to ganger. VI ER en enhet:) Vi er her for hverandre. og som tidligere sagt: vær mot andre, slik du vil andre skal være mot deg.

Håper flere vil finne veien inn hit, slik at de kan se denne diskusjonen.
Og at skrivebua blir stemplet som en plass der talent utvikles, fordi vi hjelper hverandre.

27/11/2008 11:20

 
    Eiketreet
jeg likte Ida=) sin ide. det var et bra forslag.

27/11/2008 13:02

 
    Snørosen
jeg har ikke engasjert meg så mye i denne "debatten" før nå, men har merket det mer nå i det siste. I begynnelsen var det hyggelig å få kommentarer uansett, men nå begynner det å bli frustrerende at konstruktive kommentarer er en sjeldenhet. Kommentarer som "elsker det" og "kjempebra! skynder meg videre til neste del!" er jo hyggelige i begynnelsen men svært kjedelig i lengden. Jeg har forståelse for at noen synes det er vanskelig å skrive konstruktive kommentarer; og noen ganger kan det være veldig vanskelig å komme på noe å si. Jeg har det også slik, men det er sjelden jeg skriver noe kortere enn to linjer. Kommentarer på under en linje synes jeg blir for kort, og selv om det kan ha vært ment helt oppriktig sier det meg ingen ting lenger.

Det er ikke meningen å få alle de som skriver slike kommentarer til å føle seg skyldig her, det er tross alt ikke alle som klarer å skrive så konstruktivt. Selv bruker jeg på en måte noen stikkord når jeg skriver kommentarer, skriver dem ned her som et tips til andre:
- Handlingen
- Skildringer
- Tittel
- Oppsett
- Gramatikk
- Formuleringer og diverse annet
Disse ordene kan en tenke på å skrive det en synes om hver enkelt, om tittelen passet, likte jeg handlingen osv. Jeg synes ikke et vennskap skal gå i veien for slike kommentarer, konstruktive kommentarer er jo minst like mye verdt, selv om kritikk kan virke forskjellig på folk. Dersom man ender opp med å skrive bare positivt om noens tekster, kan jo den personen tro at man har en perfekt tekst, noe som ikke alltid er sannheten. Alle har potensiale for å utvikle seg.

Det er viktig å skrive konstruktive kommentarer til hverandre for at man skal kunne utvikle seg, og det er jo derfor man er medlem her på bua. Ble en kjempelang kommentar fra meg her - men jeg håper at denne debatten bidrar til at folk tipser og gir konstruktive kommentarer til hverandre, selv om det ikke bør være ulovlig å skrive akkurat så få ord som man måtte tenke:)


29/11/2008 17:10

 
    Nattfall
Vil bare si ifra om at jeg ikke er enig med forslaget til Ida om å se hvem som har stemt på tekstene sine. Skal være ærlig nå og innrømme at jeg stemmer ganske sjelden på tekster, og det kan jo hende at noen blir litt lei seg hvis de ser at jeg ikke har stemt, liksom, sjøl om kommentaren var mest positiv...

29/11/2008 17:49

 
    solstikk
Det er utrolig fint at vi kan ha en diskusjon om
dette! Jeg er for det meste enig i det som har
blitt sagt så langt i diskusjonen!

Generelt så leser jeg veldig mange gode tekster
her på bua! Det er ikke alltid lett å komme med
konstruktive forslag til forbedring, og jeg vil
heller ikke leite etter feil i tekster jeg syns er
gode. Jeg prøver å komme med forslag der jeg
ser muligheter. Det er viktig at man husker at
forslag faktisk bare er det; forslag - man
trenger ikke gjøre det, og man trenger ikke
tenke at det betyr at en syns teksten er dårlig
(:

Jeg kjenner meg igjen i at det kan være
vanskelig å gi forslag til forbedring. Derfor kan
jo et nøkkelord være hvorfor - enten det er
hvorfor man liker teksten, eller hvorfor man
ikke liker den. Så kan jo eventuelt hvordan
komme etterhvert.

29/11/2008 21:44

 
    Høstrose
Jeg har tenkt på en ting. At hver måned så kunne redaksjonen velge ut den som har skrevet flest "bra" kommentarer. Da mener jeg ikke sånn flest kommentarer der man retter ting og er veldig konstruktiv, men kanskje i hvert fall skrevet om hva som er bra og i hvert fall skrevet slik at det går an å scroole nedover.
Jeg vet at det sikkert er ganske dårlig og at det helt sikkert blir masse folk som blir lei seg fordi de har syns at de har skrevet bra kommentarer, men så er det noen andre som får det. Og redaksjonen ville sikkert få masse mer arbeid. Men det er jo et forslag da.

Og det forslaget til Ida. Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke det. Egentlig ikke. Jeg stemmer ikke så veldig ofte. Og da skriver jeg det bestandig. Men jeg forstår at det er noen som vil bruke det. Men det er jo også fare for at det da blir slik at det bare blir stemming og ingen kommentarer. Og da faller jo poenget ut med det at vi skal si hvorfor vi liker en tekst.

29/12/2008 18:13

 
    Luke Skywalker
Det lød ikke så dumt det forslaget til Høstrose.
Absolutt noe vi kunne ha brukt. Men kanskje folk også ble for konstruktive og ikke mener det en skriver bare for å få "status"?

29/12/2008 18:20

 
    Mona (red.)
Det kan slå ut på flere måter, Høstrose. For oss i redaksjonen vil det være nærmest umulig å følge opp, både tidsmessig og slik at det blir rettferdig.

Generelt:
Det har vært en forbedring i kommentarmåten siden vi tok opp dette temaet. Og det er kjempebra! Men samtidig håper jeg ingen lar seg skremme av denne diskusjonen. Vi må vise forståelse for de som ikke synes det er lett å komme med noe konstruktivt. Det er heller ikke alltid tid til å gi de skikkelig gode tilbakemeldingene.
Hvis man gjør så godt man kan, så må det være bra nok =0)


09/01/2009 11:42

 
    Indigostar
Er heilt ny her og gleder meg til å få skrivd og lest andre sine historier :)

12/01/2009 17:34

 
    Likesjarmløsometpostkortstativ
Ja , dette blir jo litt som vilde sin komentar på "28 ja ord" av *Eple* . Men jeg sier meg egentlig enig i at komentarene vi gir hverandre har blitt litt ... Tomme ? Meningsløse ? Nei , jeg vet ikke jeg .
Uansett , ja. Jo .
Skrivebua er annerledes...

22/01/2009 22:08

 
    Mona (red.)
Vi har registrert at noen synes at Skrivebua har endret seg, Likesjarmløsometpostkortstativ. Det finnes sikkert flere grunner til det. Samtidig er det jo naturlig at ting endrer seg. Og Skrivebua med.

Vi får utrolig mange positive henvendelser, og det er vi selvfølgelig veldig glade for. Men vi tar alle "bekymringsmeldinger", selv om de ikke er så mange, på alvor og vi vil selvfølgelig gjøre vårt for at endringer ikke skjer i negativ retning. Kanskje må vi endre litt på strukturen f.eks. lage sjangerinndelinger, åpne for chatterom etc.

Vi i redaksjonen og dere som brukere er med og former Skrivebua, og påvirker dermed hvordan den oppleves.

Noen kan irritere seg over at enkelte dominerer med å sende inn for mange tekster etter hverandre, og dermed tar opp plass på Nye tekster-lista. Men vi ønsker ikke å legge noen demper på aktiviteten. Det er opp til en selv hvor synlig en vil være. Det er aktiviteten som bestemmer det.

Det er mange rom på Bua, og alle burde finne noen som deler samme interesse og oppfatning.

Dette er en liten "smakebit" på et innlegg vi kommer til å lage på Diskusjonstorget. Vi ønsker innspill fra dere på hva dere mener skjer, hvorfor og hva som endrer seg, hva som oppleves som positivt og hva som oppleves som uønsket endring. Kanskje er det flere som opplever det samme, men ikke sier noe...

Vi kan starte her, men som sagt kommer det en tekst som tar for seg dette. Den vil bli lagt ut på Diskusjonstorget i neste uke.


23/01/2009 11:38

 
    Beliar
Jeg synes egentlig det er bedre å skrive en kort og fin kommentar, enn å ikke skrive noen kommentar i det hele tatt.
Og dersom man har noe lengre å si, så gjør man vel det? :-)

23/01/2009 11:54

 
    SALO
Jeg er egentlig Littegranne enig med Beliar.
En liten kommentar er veldig mye bedre enn ingenting. Men jeg må innrømme at jeg alikevel begynner å bli litt irritert over folk som bare skriver: (eksempel)
"Awww!
Så søtt" eller,
"Så fiiiint<3
*Stemme*", eller noe lignende.
Særlig når jeg har skrevet den lange kommentaren til dem først.
På profiler står det ofte
"Kommenterer du meg,
kommenterer jeg deg", og sånn.
Og når jeg da kommenterer dem, får jeg som oftest bare sånne korte kommentarer, som dem jeg viste som eksempel.
Men jeg blir, (noe de andre ikke liker, tydelighvis), veldig glad når jeg får en kommentar der det bare er positive ting.
Eller, jeg blir ihvertfall veldig glad når noe skriver opp pirkene sine på en veldig hyggelig måte. For det er det nemlig ikke alle som klarer.
Jeg prøver også å få frem pirkene når jeg selv skriver kommentarer på en positiv måte.
Håper så klart andre også tenker sånn, i tilegg til at de skrev litt lange kommentarer.
Da hadde det nåk blitt litt bedre, etter min mening :]
Ellers digger jeg skrivebua, virkelig<33

21/04/2010 19:43

 
    Malene12 år-digger-skrive
Blushsnowman, jeg er enig med deg på mange måter. Å få en kommentar som: Kjempebra! for meg til å lure på om vedkommende egenlig har lest teksten min og det sårer meg. På en annen side er det sårende å legge ut tekster jeg har jobbet masse på, og ikke få kommentarer. Det er fint å få kommentarer der vedkommende virker oppriktig innerrisert i teksen og i meg.

Derfor syntes jeg fadder-mentor-fadderbarn ordningen burde vært mer i bruk! Jeg har spurt om å få mentor og å bli mentor flere ganger, men har aldri fått no svar...:-(

01/08/2010 20:45

 
    Gullhår og Englejenta
Jeg er enig i mye her, men jeg må si at det ikke
alltid er like lett å gi konstruktiv kritikk.

Det er faktisk ikke alltid du ser noe spesielt
som må forbedres og det at du skriver en lang
kommentar med masse ros er like bra som å
skrive en lang konstruktiv kommentar.

Hvis du skriver for mye konstruktiv kritikk, så
kommer kanskje forfatteren avl teksten du
leser til å tro at det bare er ting som kan
forbedres i teksten og ikke noe mer. Av og til
kan faktisk et: Kjempebra! Eller fin tekst! Lyse
opp hverdagen din litt. Jeg personlig prøver å
kommentere langt og kommentere til så mange
som mulig fordi jeg vet at til og med en liten
kommentar kan gjøre deg kjempeglad! Men jeg
er fryktelig dårlig når det kommer til
konstruktiv kritikk. Da jeg først leste denne
teksten, begynte jeg å gjennomsøke mine egne
kommentarer i hodet for å finne ut om noen ble
litt korte eller ikke var konstruktive i det hele
tatt...

Dessuten er det litt vanskelig av og til å
begrunne hvorfor man liker noe. Det er ikke
alltid du klarer å uttrykke grunnene forståelig
heller. Noen ganger liker du bare rett og slett
en tekst.

Men jeg synes du har et godt poeng
Blushingsnowman, det er koselig med litt mer
enn Bra tekst eller Kjempefint! Så lenge du ikke
skriver det på hver eneste tekst du
kommenterer så er det vel greit da? Av og til er
det fint å bare gi en tekst litt oppmerksomhet!

Jeg høres kanske veldig kranglete ut nå, men
det er altså dette jeg synes og jeg er enig med
deg Blushingsnowman og jeg mener ikke å
kritisere det du har skrevet, jeg tror bare at
teksten kan tas litt for alvorlig av mange, så vil
jeg bare forklare litt her. Nå må ingen bli
fornærmet eller noe, dette er ikke noe
personlig!

Mvh Gullhår

15/11/2010 21:53

 
    Gi tilbakemelding:

  Du må lese reglene hvis du er ny på Skrivebua.
Kommentarer som kan virke sårende vil bli slettet.
Det samme gjelder førstekommentarer på egen tekst
som ikke er helt nødvendig.

Husk at vi er her for å bli oppmuntret til å skrive.
Du må være registrert bruker og innlogget for å gi tilbakemelding.