skrivebuatreff obligatorisk spørs. fra oss

Hva mener dere vi skal gjøre på skrivebuatreffet?
Hva mener dere at dere vil lære, er det noe dere vil gi, fortelle, foreslå, gjør det her!

Men så over til et spørsmål vi kanskje vil stille flere ganger, hvor skal vi sove, og hva vil dere lære, gjøre etc.? Det er foreslått at vi skal prøve å få holdt foredrag av div. Forfattere og el. Forleggere, eller folk som har med skriving og den slags kultur å gjøre, er noen intrerressert I dette, slik at man ikke bare møtes og har det sosialt, men også lærer og får kanskje til og med større entusiasme i forhold til skriving og nye stilarter for individet. Noen forslag til aktiviteter?
Og så, hvor vil folket sove? Hvor mange er entusiastiske og mener at dette er et realistisk og fint ”prosjekt”? Hvem vil like å ”delta”, altså,. Komme hit til Oslo og være med på disse aktivitetene, hvor mange vi blir må regnes ut I forhold til hva slags sted man skal finne for folk å bo, vil man bo hos buere fra Oslo, eller vil man campe seg inn på en skole som vi leier eller noe I den retning?
Og sist men ikke minst for denne gangm, når passer det for flest av dere, er det I sommer, er det etter sommeren I en lang helg?

P.S. Evt. Om det er mulig å velge, hvilke forfattere, da norske, er fornøyelige for dere der ute, hvem vil dere helst se og høre på?

SKRIVEBUATREFF   Nordland

 

    SKRIVEBUATREFF
gode ideer, flott foreslått, helt enig med det meste, sorry at jeg ikke utdyper mer, men må gjøre noen sine lekser nu.. tataa.. mvh. J.M.S.H

08/05/2006 22:33

 
    Unicornguy
Få Margit Sandemo dit så blir det knall...

09/05/2006 00:13

 
    Lille Pansy
Først vil jeg bare si: skikkelig bra dette her med skrivebuatreff=)
Jeg må si meg enig med thechild i at mange er på ferie og sånn i sommerferien, så kanskje best å ta det i høstferien da... Jeg sier det igjen, skikkelig bra dette her med skrivebuatreff! Har jo egentlig ikke så mange forslag , jeg har nettopp stått opp og hodet er litt tomt, menmen=)

09/05/2006 07:04

 
    sindrekolberg
Høstferien = NEEEEI! Vått, kaldt, surt og j**** Nei! Sommerferien må det bli. Men spørsmålet er når i ferien? Hvis vi snakker om i år ville jeg ha sagt i midten av Juli.
Så til hva vi vil lære. Hmmm... Er dte ikke en del "nasjonalmonumenter" i Oslo? Som Holmenkollen eller kongehuset osv.
Også kanskje en tur til Tusenfryd hadde gjort seg. Og hvis alle hadde med seg penger (rundt 500 ca) ville det vel vært nok til ett hotelopphold for de aller aller fleste. Bare forslag altså:)

09/05/2006 07:49

 
    sindrekolberg
Få Tor Jacbosen dit så blir det fest;)

09/05/2006 07:52

 
    Alfonso
Det er en veldig fin idé! Det er likevel utrolig mange spørsmål og oppgaver som må gjøres før noe slikt kan finne sted Jeg vet ikke helt om vi rekker å planelgge noe på så kort varsel som til sommeren, men jeg må si meg enig i at sommerferien er den beste tiden. Det er noen gode argumenter for det. For det første så har ikke alle høstferie på samme tid, noen av oss har ikke engang høstferie (sånn som jeg som går på universitetet). Folk i midt-Norge har høstferie en uke etter de i Oslo (og den varer bare tre dager) og folk lenger nord har høstferie to uker etter Oslo. For det andre så er det mye koseligere om sommeren.

Å få til et sted å bo kan være veldig vanskelig. Folk fra Oslo og omegn (hvis det skal legges til Oslo) kan jo bo hjemme, men de som kommer langveisfra får litt trøbbel. Evt. kan man jo mase på foreldrene til å dra på en hovedstadstur istedet for sommer i syden, hvis det er bra odds for det... Å leie en skole ville nok være det mest praktiske, for det første får alle et sted å sove og dusje for det andre finnes det en sal der vi kan lese opp dikt, eller tekster eller bare presentere oss ol. Problemet vil være å finne en skole som er villig til å leie det ut til en gjeng med ungdom. Det kunnee gått an hvis det var en foreldergruppe f.eks i Oslo-området som kan ta på seg ansvaret å organisere litt, leie skole og ikke minst være der som sikkerhet og passe litt på, for det spørs om ikke det er noen som ikke får lov til å dra fordi foreldrene deres føler at det ikke er trygt nok.

En annen ting er at hvis det skal arrangeres så må det vare i et par dager, for det er tvilsomt om det er verdt å komme hvis det bare varer en liten helg eller noe sånt. Skal det vare lenger så må det være et opplegg der, slik at man har noe å fordrive tida med. Ting å se på finnes det nok av i Oslo, men jeg har en følelse av at de fleste som kommer til å komme vil være fra Oslo-området og da vil det kanskje være litt kjedelig... Tusefryd går jo an, men det er utrolig dyrt og man kan i prinsippet bare ære der i en dag.

For å få til noe slikt må vi altså finne et passende tidspunkt, jeg foreslår da sommerferien, selvom dessverre mange vil være bortreist. Folk som kommer langveisfra må ha et sted å bo. En skole virker da som det rimeligste, og ikke minst det mest praktiske, men leie av skole koster penger, så da må man ha påmelding, evt. pengeinnkreving av de som kommer osv. For å få leid en skole må vi helt sikkert ha noen skikkelig voksne, ikke bare 18-19 åringer. En organisert foreldregruppe i Oslo-området vil da være naturlig. En slik gruppe vil da fungere som en sikkerhet både for skolen og de som vil være med. Det spørs da, om det finnes så mange foreldre som vil ofre et par dager i sommerferien... Folk som kommer må også kunne ha noe å gjøre, for det vil sannsynligvis ikke vare bare en dag eller to. Til slutt så tror jeg det hele trenger litt mer planlegging, litt mer research om f.eks. noen skoler er villige til å leie ut, om noen foreldre vil være med, hvor mange som vil være med, hvor mye det evt. må koste, hva man skal gjøre i Oslo osv.

Det kunne ha gått an å arrangere et møte i de litt store byene, Oslo, Stavanger, Kristianssand, Bergen, Trongheim, Bodø, Tromsø (og lignende). Da vil alle ha en by som ikke er altfor langt unna, så kanskje foreldre vil kjøre dem til et lite treff, en helgedag f.eks, mens foreldrene handler. Målet er jo å bli kjent med andre Buere, så kanskje det er en start, og så på lang sikt prøve å få til et treff på landsbasis.

Jeg vet jeg har virket litt negativ, men jeg vil at dere skal vite at jeg virkelig håper at noe slikt vil bli arrangert en gang før jeg må takke for meg her på Bua. Dessverre så virker det nok fortsatt litt fjernt uten myndige som kan organisere dette her... Jeg får vel komme med et forfatterønske hvis et slikt treff blir en realitet, og da står Lars Saabye Christensen på toppen av ønskelista mi...
Lykke til! Jeg håper det blir noe til slutt ; )

09/05/2006 09:01

 
    jmarie
tøøft:) et skrivebuatreff hadde vært konge! når d gjelde soving, syns eg d bør vær på en plass folk kan få inspirasjon.

men.. forfatter.. for min del hadde d bare vært såå kult å fått jostein gaarder dit! han e ein av mine favorittforfattere, i tillegg t at han e en av norges største. pappaen min kjenne/kjente han åg faktisk, så viss dette blir noe av å eg kan bli me, ska d kanskje gå an å få d t...=)

men d e min meining da..

syns d forresten e flott at folk gidde å ta insiativ t å prøva å få t noe sånn hær!:D

09/05/2006 09:16

 
    Artemis
Super ide! Har egentlig ikke så mange innspill - the porqupines stole my brain, and all that - men jeg håper virkelig det blir noe av! (Hvor mye tror dere det kommer til å koste, da?)

09/05/2006 15:22

 
    deadrose
Jeg vil ha treff !

09/05/2006 15:56

 
    goffegoo
Enig med thechild, det hadde vært sinnsykt kult å få Unni Lindell dit.

09/05/2006 16:26

 
    Melken
bare liten kommentar til sindre først (kan ikke dy meg): Det er kanskje vått og kaldt der du bor i høstferien, men her nede i varmen er forholdene annerledes. vi har hatt mange badestrand-dager til og med på høstferietid, så surt og kaldt er det iallfall ikke. selv om - man vet jo aldri med været. (vi kan ikke regne med sol i hele sommerferien heller)

Hvor skal vi ha treffet da? Kan vi kanskje gå og gjøre noe sammen? Pink konsert i oktober, hehe...

09/05/2006 16:39

 
    Lille Pansy
ja, enig med melken, altså... jeg er opptatt hele sommeren, og det er vel de alle fleste=/ (jaaaaa! få jostein gaarder dit!)

09/05/2006 16:48

 
    SKRIVEBUATREFF
Jeg tror værtfall det ville ha vært lurt om vi fikk leid noe gratis - Hvis ikke kommer det til å bli store utgifter, og slikt har vi vel egentlig ikke penger til. En skole er vel neppe så alt for dyr å leie, og håpet om å få leid en skole gratis er stort. Det vi må bestemme oss for, er om vi skal ha det i sommer- eller høstferien? Det er enda noen mnd. til sommerferien, og hvis vi virkelig henger i, så tror jeg virkelig vi kan klare dette. Som Alfonso sa, så har ikke alle høstferie på samme tid, og enkelte har ikke høstfeire. Er det noen som har foreldre i Oslo/Oslo-området som kunne tenkt seg til å stille opp som voksen"vakt"? Bare for å passe på at ingen drikker seg drita osv.? Jeg tror nesten man må ha et par voksne for å få lov til å leie noe som helst, egentlig... Vet ikke hva dere tror? Mvh. Hanne4

09/05/2006 17:18

 
    ElinAlex
Jeg må si meg enig med Foxhunt's forslag om å kanskje ha Tr.Heim som "treffby" istede for Oslo. Blir lang (og Dyrt!) for alle oppe i Nord, men hvis vi har dt i Tr.Heim blir dt mer likt for alle. Men liker virkelig ide'en;)

09/05/2006 20:27

 
    Melken
Jeg syns vi skal holde oss til Oslo. Er det ikke uansett lettere å få forfattere til å "show'e up" i Oslo? =P

09/05/2006 20:38

 
    Melken
En ting til: Foreldrene mine vet såvidt at jeg er medlem her, de blir nok IKKE mistenksomme når jeg sier at jeg vil på på en skole i byen i ferien.. for å praktisere norskfaget. De kommer ti å si at det er en UT PÅ FYLLA greie.. og med mindre noen kommer opp med noe å gjøre, tror jeg et treff vil resultere i en giga stor kun pinlig situasjon.. vi er jo veldig mange, og jeg kommuniserer best via pennen. liksom, hva hvis noen av de som kommer ikke har lest tekstene til noen, hva skal de snakke om? Jeg kommer til å bli tomat og gjemme meg.

09/05/2006 20:43

 
    Pjokken
der er jeg enig med melken, tror flere vil showe opp, og dette er hovedstaden, vet ikke, det er vanskelig og alt, og til deg Melken, vet ikke foreldrene dine at du liker å skrive? For da kan du jo bare si at det er skrivefestival, noe det forsåvidt blir, men hva gjør man i Trondheiom forresten? Jeg v et at I Oslo er det mye å gjøre, det er passe sentralt i forhold til mye kultur og, jeg vet ikke hva jeg skal si... Da må noen hjelpe enda mer til med arrangeringen.. For jeg har ikke peiling på Trondheim... mvh. "Pjokken"

09/05/2006 20:48

 
    Obscure
Jeg synes da oslo, av kanskje pratiske grunner med at mange forfattere bor her osv.. Uansett oslo! =D Men er ikke enig me sommerferien! Heller en langhelg, for som antageligvis de fleste her, er jeg opptatt hele sommeren. Jeg -vet- at jeg ikke er den eneste som er opptatt hele sommeren, og da blir det kanskje kjipt...=\ Jeg -vet- at blandt annet Per Ivar Martinsen er veldig aktiv på sånne treff, og han har faktisk vært på diverse skoler i oslo..=) Igjen, I OSLO! =D Og kanskje høstferien, eller en langhelg. Men sommeren blir for det første veldig sent og planlegge nå, og de fleste er vel bortreist. Kan vi prøve å få starta en foreldre komité her? Har allerede spurt mine, det går desverre ikke. For opptatte med jobb, osv... Men hva med en del ungdommer fra 18-19 og oppover? Uansett, dette var da min mening

09/05/2006 20:52

 
    MaChie
Ok. først det Hanne4 sa. Syntes det skal være voksen vakter ved DØRENE! Så ingen som er eldre enn tyve går inn. Og at man skjekker at ingen har MED seg øl. Eller kniv el. Skole tror jeg også passer bra. Også hvorfor ikke 2 treff. Kan vel også ha neste sommer. Så kan de som er med i år, og som kanskje ryker ut neste år få komme inn? Et i Oslo, som må bli lett for noen. Jeg for min del har en far på Rykkin. Der vet jeg også at det er en tennishall. En STOR en. Kanskje mulig å låne en stor sportshall til soving? Hvis man eventuelt ikke får leid skole... Men pappa kan ikke. Vil ikke ha han med heller. (Alkoholiker) Men noe som ville vært SUPERT var og eventuelt dra til Aker Brygge, eller Frognerparken?

Som forfatter ønsker jeg Margit Sandemo. Etter alt jeg vet kan hun være borte om ikke så lenge. De andre er vel unge og kan være med på et annet skrivebuatreff, hvis så blir noe av? Og i begynnelsen av sommerferien?

Men nå kom det en sånn DUM idè i hodet mitt. Må bare skrive de ned!
Kunne kanskje leid et tog:D Som kan ta med folk fra hele landet. Så kan man bli kjent med hverandre på toget! =D Som kjører tilbake og. Så slipper man å kjøre så SJUKT langt. Også kan man kanskje ta med dataer hvis man har?

Det var det. For denne gang.. :)

09/05/2006 21:06

 
    jmarie
eg syns trondhjem e ein super idè! e kanskje ikke såå mye å jør der, men me ska vel vær på skrivetreff, ikke vær turister i tr.hjem by..? å viss noen absolutt vil gjør andre ting e d jo nidarosdomen å rosenborg..=p

voksne må selvfølgelig vær der. di så styre skrivebua vil vel kanskje ta seg tid..? å noen foreldre må vel vær villige til å stille opp.. Eg meine d ikke e noe vanskeligere å få forfattere til tr.hjem enn oslo. Viss di får vite koss mye ungdommer har jobba for å få dette til, tror eg di faktisk komme t å si ja me en gang..=p Eg holde fortsatt fast ved at Jostein Gaarder hadde vært konge, å han e jo faktisk lærer, foreleser osv., så d e jo bare perfekt.!=p

lokale kan vel ikke vær så veldi vanskeli heller.. en skole e aldri dyrt å leie å kanskje noen ganger gratis.

eg meine at viss folk hær på bua virkeli vil dette her, så får me d t!! for å få penger kan me starta innsamlinger, selga ting (loppemarked f.eks.), gi av våres egne osv.. bør jo vær en pris for å vær me og.. kanskje ikke så høy, men litt bør folk klara å betala:)


"har du lyst, har du lov!" og "Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves" ;) =D

09/05/2006 21:09

 
    Luthi
Et skrivebuatreff hadde vert konge!=D
En forfatter jeg ser veldig opp til er B. Andreas Bull-Hansen. Skrivemåten og bøkene hans er SÅ bra! kunne lært mye om det å skrive fantasy hvertfall:)
Er også enig i det jmarie sa:D
håper det blir noe av, for da kommer jeg:D

09/05/2006 21:27

 
    Yenja
Jeg har vært for Skrivebuatreff hele tiden og syns det er en suuuuper idé!! Men til Sindre: her nede er det virkelig ikke surt og kaldt i høstferien. Jeg syns det er den beste tiden å ha treff på, siden midt i juli er da alle er bortreist, siden det er midt i sommerferien. En skole hadde vært beleilig. Er enig med at å få Lars Saabye Christensen med ville blitt fest! :) Men med Jostein Gaarder også ville det blitt hæla i taket, tenna i tappeten og helt galemattias. ♪Come together ♫ Liksom. Og så har vi jo et godt utgangspunkt også da. Men "eneste" problemet er: det kan komme sinnsykt mange!!! Jeg stemmer på denne teksten, bare for å uttrykke min begeistring. :)





09/05/2006 21:33

 
    Tustehue
hei...
jeg har ike lest alle kommentarene her nå...men jeg støtter dere fult i dette med ett bua-treff! men desverre tviler jeg på at jeg får lov til å reise... men jeg håper for dere at det blir noe. det hadde vært kjempe kult! og jeg støtter dere fult ut. men jeg har desverre ikke noe å komme med, fordi jeg rett og slett ikke har satt meg så mye inn i det... men dere må stå på! så skal dere se at det blir noe ut av dette!

09/05/2006 22:28

 
    Alfonso
Jeg liker ikke helt å gjøre det her, men syns kanskje at noen bør dra dette litt mer ned på jorda igjen. Klart ønsker vi alle at det skal bli noe, og helst så fort som mulig. Et så stort prosjekt som skal bli noe i løpet av noen måneder virker dessverre litt for fjernt. Hvor mange kommer dette her når ut til? Ingen anelse. Hvor mange kommer til å komme? Vet ikke ennå. Hva om en skole leies og det kommer fem stykker? Hm... Uansett, ingenting er gratis lenger i verden, og spesielt ikke i Oslo(!) Noe sånt kreves nok mye mer planlegging og mye mer research før det kan bli en realitet. Et sted for overnatting og plassering må finnes, god tid i forveien. Evt. arrangører som er myndige må bli funnet, evt, også ulike sponsorer, avtaler med forfattere, stedet som skal leies, alt dette krever tid... I tillegg bør man ha en nogenlunde indikasjon på hvor mange som vil komme. Det er lett å si at "vi kommer", men det er ikke så lett. Foreldre må overtales osv. Når alt papirarbeidet er unnagjort kan man tenke på å formidle det til alle interesserte. Påmelding kan da komme, men lenge, lenge før selve treffet. F.eks hvis det skal legges til neste sommer, så må en slik påmelding skje senest rundt juletider. Før sommerferier blir planlagt og kanskje spørre foreldrene når de er i den beste julestemning.

Som nevnt i en etidligere kommentar så tror jeg at det vil være lurt å gjøre det her i mindre skala først, og se hvordan det blir. Kanskje noen vil ta på seg ansvaret å arrangere et lite treff andre steder i landet også. Uten myndige mennesker i ryggen, uten en øre i lomma og uten litt mer tid til planlegging, ser jeg ikke hvordan vi skal få til dette her allerede nå til sommeren. Ikke for å være negativ, men litt mer realistisk, dessverre...

09/05/2006 23:14

 
    Alfonso
Jeg bor i Trondheim da, men regner fortsatt Oslo som "hjem". Joda, jeg har rukket å bli 19, men som sagt, jeg tror vi likevel må ha noen "skikkelig voksne" folk som kan være til stede.

10/05/2006 08:49

 
    Livre
Knall ide.

Enig med Alfono Oslo er det beste. Og sommerferien av den enkle grunn at unviersitet ikke har høstferie.. Pluss som nevnt at det er ingen som har det samtidig. Ikke en gang de vidregående skolene i akerhus har høstferie samme uke.. Det kræsjer rett og slett. Viss vi vil garntere at mange kommer så kunne vi jo hatt det i begynnelsen av August? Da er det ikke så lenge til folk begynne på skolen igjen og det er de varmeste måndene i Europa så folk reiser før eller etter. Tusenfryd er en god ide men jeg også syntes det er alt for mye penger... Må vi gjøre det så komplisert, la oss campe! La oss si i tre/fire dager ved et eller annet vann i oslomarka tryvann f.eks. En forfatter hadde vært knall morro. Jeg er enig Jostein Gaarder det hadde vært gøy det.. Med penger så går det jo ann å samle inn penger?? Vi kan sette sammen et dikt/novellehefte og selge det til foreldre og tja viss noen har muligheten en kakabasar utenfor den lokale butikken tenk kreativt hvordan samle inn penger.. Det er siste månden min på skrivebua nå det hadde vært morro å avslutte det med knall og bang;) Vi bør vell ha med foreldre for trygghetens skyld. Vi kan sende ut en inivasjon på e-mail som folk viser til foreldre.. Og spørre om noen vil melde seg frivillig til å være med å passe på. Av museumer så er nasjonalgalleriet gratis. Jeg tror det beste er i slutten av juni begynnelsen av august, vi samler inne penger og leier to lavoer av en skole/forsvaret. De som har telt tar med. viss vi får en fortatter til å komme vil han/henne sikkert ha litt for det.. La oss et sted mellom 50-200 kroner for hele greia. Vi samler inn penger på forhånd leier lavo, griller etc. Send ut inivtasjon på E-post folk som vil være med kan legge ut mailen sin her eller sende mail til de som aragnerer dette. De som er under 18 må få samtykke av foreldre. F.eks jeg Ola Nordman lar datter/sønnen min delta på skrivebuatreff fra da til da.... Og melder meg frivllig som foresatt på turen... Så det unugålige relger.. Jeg foreslår ingen alkohol.. Av den enkle grunn at foreldre ikke sender ungene sine til en fest.. Men en lærerik helg.. Jeg blir 20 men er ikke hjemme før 3 juli.. Sett meg gjærne opp på "Foreldre" Lista, viss det hjelper men enig vi trenger foreldre også.... Vi kunne kanske fått noen sponsorer, kontake lokaavisene/tv spørre om de vill sponse med f.eks å plublisere dikt. Butikker vil kanskje sponse med mat. Jeg kan sikkert få Bama til å sponse oss med frukt og grønnsaker;) Vi er buas barn la oss bruke kreatviteten vår. Gjøre det enkelt, billig og trygt;)Jeg ser frem til en super helg i Oslos skog og mark.

10/05/2006 18:34

 
    Livre
caroline_farneshansen@hotmail.com for å sette et eksempel

10/05/2006 18:37

 
    Annika
Jeg og John Inge hadde allerede lagd en veldig oversiktlig greie til Tonje, om noe lignende lenge før dette ble publisert på bua. Men - ettersom jeg forsto fikk vi ikke all verdens tilbakemelding.

10/05/2006 21:04

 
    Mysterio
Jeg synes ideèn om å leie en skole hørtes veldig smart ut. Det er ikke så dyrt, vi får ha et ganske stort område for oss selv og stedet har helt sikkert en eller annen form for scene der forfattere, evt andre personer kan holde foredrag. Ellers så har jeg dessverre ingen ideer. Men stå pÅ! jeg blir med på det uansett hva=)

11/05/2006 08:50

 
    Unicornguy
Som sagt håper jeg på at man kunne fått Margit Sandemo dit. Hun er min favorittforfatter og en jeg virkelig har lyst til å møte. Vet også at flere her inne har lest "Isfolket" og andre av seriene hennes. For meg kan det bli vanskelig å dra til Oslo, men det er muligheter. Eller, jeg kan egentlig snakke i vi-form, for jeg drar kun om Fredrik blir med. Og en eller annen her sa det kunne bli pinlig og at vi ikke ville ha noe å snakke om. Det tror jeg ikke det blir. Om man har sånne "bli-kjent-leker" og så kanskje innleder med en skriveoppgave eller to, så vil man lett bli kjent, tror jeg. De som helst vil være med tenker jeg er de mest aktive her inne, de som leser andres tekster og kommenterer mest, og da bør det ikke være noe særlig problem, i grunn. Jeg synes sommerferien og Oslo høres best ut. Det er ikke stort billigere for oss nordlendinger å reise til Trondheim enn Oslo, og det er lettere for forfatterne å komme til Oslo også. Noen norske forfattere, f.eks. Margit, bor i utlandet, og vil nok helst se at det blir lettest mulig å komme seg til møtestedet. Kunne også tenke meg til å ha med Frid Ingulstad (forfatter av Ingebjørg Olavsdatter, Sønnavind, Ildkorset og Kongsdøtrene).

11/05/2006 11:45

 
    Solnedgang
det hadde vert kjempe gøyt med et sånt treff!! men eg er egentilig ganske ny og kjenner ingen.. og hvor mye ville en slik tur koste for oss som vil vere med? det hadde passet ganske godt midt i sommerferien eller noe slikt. jeg kunne godt tenkt meg å ha Margit Sandemo og Lene Kaberbøl der... men er egentlig ganske åpen på det punktet.. Håper dere finner mer ut av det og gir oss mer info!! (er veldig positiv!!)

11/05/2006 16:39

 
    Fallen_Angel
Vel hvorfor satse på et stort treff så fort som til sommeren? Alfonso nevnte noe om mindre treff i de store byene, noe som antageligvis er en mye bedre ide nå i starten. Jeg har før truffet en gruppe med folk fra internett og måten vi har gjort det på da er at vi har møttes på et spisested som peppes f.eks. da kan man være litt sosial, få seg noe mat og senere kan man jo bestemme seg for hva man vil finne på etter maten.
Ellers så vet jeg fra andre arrangemanger at man fort sliter med underskudd. Det blir nok ikke så kjempe lett og skulle lage et stort arrangemang veldig billig. Skal man få til en uke i sommerferien eller noe MÅ foreldre inn og begynne og se hva som er mulig osv. Ellers så stemmer jeg for å holde et stort arrangeman i sommerferien, da de fleste andre ferier er vanskelig og få ting til i. Dessuten bør det store treffet finne sted i Oslo. Det er det mest sentrale stedet.

12/05/2006 15:01

 
    kagee
Det er fint å arrangere treff og sånt, men dette blir for stort, mener nå jeg. Også lurer jeg bare på en ting: hvem i all verden er Tommy?

12/05/2006 18:06

 
    MiSsii
Hei! Dette er en ide som jeg tror mange ville ha glede av. Det er en del ubesvarte spørsmål her, hvor skal vi være og hvordan skal det arrangeres osv... Jeg er enig i alfonso i at det er rett og slett urealistisk å klare noe stort denne sommerferien.. Men det har jo hendt mye urealistisk opp gjennom tiden
:) Jeg synes livre har ett godt poeng når det gjelder telt! hvorfor ikke, liksom? ;)alle kan ta med egen grillmat, også kan jo folk ta med penger og spleise på middagsmaten eller noe... men vi vet jo ikke hvor mange som kommer! Lykke til med dette, det kan bli bra! :D:D

12/05/2006 22:06

 
    maren .
sommern er karnsje en litt dårlig ide siden mange reiser bort da,
Forfattere: Klaus Hagerup--Jostein Gaarder--Tolken (spøk)



14/05/2006 17:32

 
    Aniso
Hei der. Jeg hadde hatt utrolig lyst til å komme på et bua-tref, men i så fall tror jeg at det hadde måttet være i oslo, for jeg tviler på at jeg, som den sørlendingen jeg er, hadde fått reise til trondheim. Til oslo reiser jeg ofte på trening, så det er ikke noe problem. En eller annen slags plan for hva vi skulle gjøre, hadde vært fint å ha. Tror sjansene øker til at folk får lov av forledrene hvis det er noe konkret og komme med. Voksne vakter hadde jo også vært helt topp. Jeg stemmer for at vi skal ha det i sommerferien. Grunnen min er at helgene mine som oftst går vekk til trening eller stevner, og når jeg en sjelden gang har en frihelg, føler jeg meg ganske råtten hvis jeg dropper vennen mine igjen og reiser bort. Derfor: Sommerferien.
Foresten hadde det vært greit hvis en eller annen kunne ta initiativet (aaaner ikke åssen det staves) til å komme med et lite sammendrag av forslagene og ideene som er kommet opphittil. Så slipper eventuelt nye leser og skumme seg gjennom mwelding etter melding for å ikke gå glipp av noe sentralt.

14/05/2006 21:28

 
    Snekrystall
Må man ta det i en ferie, da? Kan man ikke bare ta det i en helg, så er ikke så veldig mange bortreist? Det hadde jo vært kjempehyggelig:) Hva med å skaffe en oversikt over alle de som ikke bor i oslo, og som ikke har noen å sove hos her, så vet dere hvor mange det faktisk er snakk om..?

15/05/2006 20:23

 
    Jan
Jeg synes det passer best i en langhelg !
I ferier er det flere som drar bort.
Hva man kan gjøre der ?
Jeg tenke på å gå rundt å prate med folk(Antageligvis en selvfølge).
Foredrag hadde også vært fint=)
Kanskje litt fysiske aktiviteter og?

19/05/2006 18:53

 
    Kristine92
Jeg har noen ideer å slenge med, vet ikke om det er kommet opp før(orket ikke lese gjennom alle de lange kommentarene). Jeg ser helst at det ikke er i sommerferien, hvor mange er bortreiste. Passer det kanskje ikke bedre med en langhelg? Og når det gjelder aktiviteter, en person fra et forlag ville jo bare vært toppers, som kan fortelle om det å utgi bøker og slikt. Forfatter besøk ville jo også vært topp, så kunne vi lært noe. Det med å leie skole er jo heller ikke dumt, men jeg har slekt oppe i Oslo, så jeg kan jo bo hos dem. Vet ikke hvordan det er med andre som vil være med, men som ikke bor i Oslo? Også til slutt må jeg bare si at dette snakket om skrivebuatreff er en fantastisk god ide ;D

19/05/2006 18:53

 
    #mystery?girl#
Dette var et bra innlegg synes jeg *stemme* :P Som forfattere ville mitt høyeste ønske være Jostein Gaarder, ingen over, ingen ved siden ;)

19/05/2006 19:55

 
    Aurora
Helt enig med #mystery?girl#, hadde vært knall med Jostein Gaarder;oD Kan kanskje bli litt vanskelig å få til, men det er helt klart verdt et forsøk. Kommer han, kommer jeg!

19/05/2006 20:37

 
    Jonie90
Syntes bua treff hørtes lurt ut, ening med Kristine92 om at det kunne vært morsomt å ha med en fra et forlag, som kunne fortelle litt om det å gi ut bøker og sånt! Det er sikkert mye lettere å få tak i også ettersom det er flere som jobber i forlag enn som er berømte forfattere. Kanskje en dag det blir en egen bua-bok!

31/05/2006 20:55

 
    Chii
Hei! jeg tror det er en del som kommer til å slite med å fåforeldrene med å dette, og det vil bli vannvitig mange! men for all del det vil bli supert.
jeg tror ikke jeg får lov i fat fall:( har veldig lyst

18/06/2006 22:15

 
    oliver
jeg er ikke enig i att vi skal ha det i tr.heim!
hva med vi som bor helt nede da?
må vi kjøre flere tusen mil bare for å være med på skrivebuatreff?
jeg bor i sætre som ligger ved røken og drammem
nærmest røken og tofte så vi kan ikke bli med på det vi da?
oslo er jo også hovedstaten vår.


26/06/2006 20:36

 
    oliver


26/06/2006 20:36

 
    oliver
jeg synes att alle som vil være med må ha godkjent fra foreldere el. foresatt
og vi må gi litt penger.
det er det vi pleier å gjøre på håndballen
men da er vi mye færre en det vi kommer til å gjøre HVIS dette blir noe av.
sove på en skole er mitt forslag det er det jeg mener med att det er det vi gjør på håndballen

26/06/2006 20:39

 
    Surikatt
je! buatreff! høres bra ut =) oliver: det blir uansett mye lenger for de som bor langt oppe i nord enn for de som bor i sør, selv om det blir i trondheim eller i oslo, men det blir jo kortere for de i nord hviss det blir i Trondheim.det blir alltid noen som må kjøre lenger enn andre, men trondheim blir mest sentralt. når det gjelder at oslo er hovedstaden vår så var jo trodndheim den gamle hovedstaden.

jeg syns vi skal ligge på en skole i en langhelg. jeg vil absolutt annbefale tvang teateret. de består av to stk: en forfatter og en skuespiller. (de var på skolen min de snakker mye om skrivekunsten. forfatteren improviserer mens skuespilleren lager et slags skuespill av det =) kjempe tøfft!


16/07/2006 16:49

 
    Papirkutt
Jeg vil ha Jostein gaarder og unni lindeljeg... ;) Men vet tonje om dette? hun kan vel hjelpe oss..?

24/07/2006 12:45

 
    Sabrina
dere kan jo gjøre det sånn at folk fra skrivebua møtes en plass, og blir der en helg, og i den helga kan de jo lære seg forskellige ting om skriving som de ikke kan.
eller noe sånt, og på slutten av helga kan de ha et foredrag, eller dere kan ta det som en "skriveleir" for skriveintreserte som varer i en til to uker:D

21/08/2006 17:38

 
    Sabrina
Jeg foreslår at vi tar det i tr. hjem, jeg, som bor i tjelsund, og harforeldresom ikke tjener så synnsykt bra har regelrett ikke rådtil og dra ned til oslo, og somen eller annen sa, blir det ca. like langt for alle..

27/08/2006 20:52

 
    sindrekolberg
Jeg syne svi skal ha treffet i Narvik eller Mo i Rana imed at det er her Skrivebua er "født":P

05/09/2006 20:10

 
    Nattfall
Sabrina, det er jo like dyrt for noen som bor i Oslo å komme seg til Trondheim som det er for de som bor i Trondheim å komme seg til Oslo. Dessuten er vel sikkert flest bubeboere fra Østlandet, så da kunne jo Oslo vært en fin plass å ha det...? (Jada, jada, jeg veit hva dere tenker, at jeg er fra Østlandet sjøl, så det er lett for meg å si...)

05/09/2006 20:16

 
    Rust
Hm.. Ja det hadde vært utrolig kult med et treff. Spørsmålet er hvor ja... Jeg synes egentlig midt i norge en plass, eller nærmere oslo siden det er hovedstaten...
Forslaget til MaChie langt der oppe^^ som var det der med tog og sånn hadde sikkert vært lurt. Sparer masse drivstoff på det.. Eller så kan det jo også gå busser, men jeg tror tog er best jeg, etter min mening da =ø) Håper det blir noe av treffet.. :)

05/09/2006 20:51

 
    Naia
Oliver: Hvorfor er dere nede på østlandet så spesielle da? Hvorfor skal vi ta hensyn til dere? Det er alltid noen som må kjøre litt lenger enn de andre, og å ha det i Oslo blir urettferdig for de oppi Nordland o.l. Å ha det i Trondheim, i hvert fall et sted i Midt-Norge virker for meg best, og det har ingenting med at jeg bor der. For øvrig tror jeg et Skrivebuatreff ville vært kjempekult! Og jeg vil gjerne ha med Jostein Gaarder, Ruben Eliassen, Klaus Hagerup og Bjørn Sortland. Muligens litt overdreventhåpefullt, menmen=)

05/09/2006 21:32

 
    Naia
* Ta hensyn til bare dere. Unnskyld. Det hørtes litt brutalt ut

05/09/2006 21:33

 
    Rust
Enig med deg Naia =P

05/09/2006 21:37

 
    sindrekolberg
Naia: Uansett hvor vi har treffet er det noen som må kjøre lengere enn andre. Feks fra Mo i Rana til Oslo er det 100 mil og omvendt Fra Oslo til Trondheim er det vel 10 mil og fra Mo i Rana til Trondheim 80(90?) mil, altså, det er umulig og få til et treff der alle må kjøre leike langt. Når vi tenker på farkomster så HATERjeg tog:P og flyreiser er dyre, Bil er jo seff et godt forslag, men det tar jo lengere tid imed at fartsgrensa i de traktene ikke er større en 60-80 km\t.

Men jeg står enda fast på at treffet burde være i Nordland et sted imed at det er her bua er "født", noen som joiner?

06/09/2006 06:47

 
    Djani
Erlend Loe! Han ruler! Jeg synes at det bør bli i en langhelg. Med fysiske aktiviteter håper jeg. Lykke til med planleggingen! Oja, jeg bor i Drammen, så kunne det kanskje være i Oslo, eller noe? Men hvis det ikke går for andre gjør det ikke noe for meg.

06/09/2006 13:47

 
    Kakemonster XD
Jaaaaaaa! Margit Sandemoooooo!:D:D

01/10/2006 20:54

 
    Sissi
joda... jeg har da slektninger i Oslo, som jeg kan være hos.
men da syns jeg at en dansk forfatter skal komem! LENE KAABERBØL!!! ellers, så kjenner jeg en utdannet forfattter, som har gitt ut noen bøker.

18/10/2006 19:57

 
    Brownies
Ja, dette er en kjempespennende idé. Tror dette ville blitt en suksess!! Men, åssen går det egentlig med planleggingen? Så lenge sia vi har hørt noe...

31/10/2006 09:44

 
    julie-92-92
Dette er en knall ide :D Jeg syns det bør legges til trondhjem, for det er ca. midt i landet. (IKKE != MIL NEI sindrekolberg :P:P haha, 10 mil er liite :P)da har de som bor i nordland ++ sjansen til å komme, og ikke bare østlandsfolk liksom...

Det er superbra om vi kunne delt opp i grupper og hatt skrivekurs! for dikt av forskjellige typer, fantasy-historier, laange historier... blablabla :P:P lære hva som skal til for å gi ut en bok, hvis noen har en ferdig historie, ta med: gi til en fyr fra et forlag som holder foredrag, og kanskje gi ut :D:D haha... LÆRE Å SKRIVE BARNEBØKER!! :D:D det er knall ^^ kjenner en som gjør det, han er ge-ni-al!!! uhm... Slik som ukm får leie skoler og sånt, kan vi og det, bo på en skole eller noe, og holde til på kulturhustet på dag-tid :D knall??...

31/10/2006 22:09

 
    mee:)
Oi så moro...vil gjerne være med..har tid når som helst:P i morgen? ok:P hehe..nei da...men serriøst...virker kjempemoro..men tror det absoludt trenger litt mer planlegging..ettersom det er så mange av oss...men hva md oss litt eldre? jeg vil jo så klart gjerne at de som er 17, 18, 19, 20 år også skal komme...får vi noen gjesteliste eller? :P liksom...vi må jo ha noe form for invitasjon så ikke hvem som helst kan komme inn og ødelegge alt..hmm..men ja..mer planlegging er saken..ikke gi dere for dette høres sinnsykt moro ut:)

11/11/2006 13:21

 
    Melken
du fikk meg til å tenke på noe mee:) .. For ja, hvordan skal vi bevise at vi er de vi er på festivalen.. Jeg kunne gått rundt og sagt jeg er mee:) liksom..eller enda verre: folk som ikke er medlem kan komme å si de er en person. Så sier de masse dritt til folk, så tror folk at det er en annen som er den drittsekken liksom.. Ja..hmm.. Kanskje vi burde ha leg? For da kan Tonje gi navn og nick til arrangørene hvis man syns det er greit. Selvfølgelig kan jo ikke noen bare få det da men..hmm..

11/11/2006 17:21

 
    Kikkipiah
jeg tror kanskje starten av sommerferien er det beste. For.. I midten og slutten er det mange som reiser liksom. Vel, det er det vel forsåvindt i starten og. men liksom, ikke før fellesferien (:

13/11/2006 09:23

 
    hverdagspoeten
En helg eller i en ferie er fint. Med leker, aktiviteter, sosialt, forfatterbesøk og skrivetips er noen av mine forslag.

17/11/2006 19:59

 
    ...Hanna...
Utrolig mange innlegg, gidder ikke å lese alle. men, altså, Trondheim er smart fordi det ligger midt i, ja. Og det er ikke en kjedelig by heller! Tror det kan være like mye å finne på i Trondheim som i Oslo. Be Tonje om å sende ut en mail hvis det blir fastsatt noen punkter om by, sted etc?

27/11/2006 17:27

 
    ...Hanna...
Forresten, så er det mange muligheter for å leie skoler i trondheim - billig!

27/11/2006 17:32

 
    Wilma
Hei, dette spørsmålet er ganske flaut for jeg kan jo ingen sånne ting.... Men skrivebuatreff er jo en bra side og spørre om dette; Åssen lager man farger på text og bakgrunn på profilen sin?
Håper på svar!
Wanesa.

01/12/2006 22:09

 
    hverdagspoeten
Ja!!! Det hadde vært utolig gøy!!!! Kjempelyst!!!!

06/12/2006 13:25

 
    Isilme
Erlend Loe, Jostein Gaarder og Lars Saabye Christensen, det hadde blitt my fucking dream come true!!
Angående "plassering" av dette treffet... Det er vel en slags selvfølgelighet at vi som bor på østlandet vil ha det i Oslo, de som bor i vest vil kanskje ha det i Stavanger eller Bergen, nordlendingene vil ha det i Trondheim, osv, osv... Men man kan ikke få alt her i verden, beklageligvis. Det kommer til å bli mye frem-og-tilbake om dette her, og kanskje vi alle bestemmer oss for å la de forskjellige regionene ha det i vær sin "hovedstad". Det er nok det som er lurt å finne ut først, deretter kan man begynne å tenke på tidspunkt. Personlig skulle jeg gjerne ha visst det relativt tidlig, så jeg kan sette opp 'ferie' på vaktlista mi. Men, noe slikt som dette kan ikke planlegges i hui og hast, så vi får bare ta tid og alle gode forslag til hjelp!
Jeg ønsker oss alle lykke til, for dette vet jeg vil bli en heidundranes suksess!!

17/12/2006 15:18

 
    Sabrina
Jeg synes det med skrivebua treff vil være en god ide,man blir kjent med folk, møte kjente, men mest av alt lære no'..
Forslagetmitt er atdetblir ute på en plass, noen kan slå seg sammen og sove i telt, eller vi kunne leid noe i nærheten til naturen, hytter f.eks., så må hver og en betale så og så mye f.eks.
Også kan det jo vare kanskje i en uke i sommerferien, og vi kan deles inni grupper(alder?) og i slutten kanvi få et tema og skrive om, og så lage en histore/dikt eller lignende(novelle) i slutten, og kanskje lese det opp, få en slags karakter om nødvendig...
Men foreslår og ha det i trondhjem, da blir detcirka like langt for alle, og ikke så dyrt for alle, man skal jo betale for reisen og!
Men ellers synes jeg det er en god ide:D

29/12/2006 22:12

 
    Tomas
Hvorfor lager dere egentlig dette som en profil? Jeg tror nok administrasjonen kan gå med på at dere lager det som HTML-filer som de kan legge ut her... Hvis noen av dere kan HTML da... (Hvis ikke kan nok jeg lage det for dere ;) Jeg er tross alt nettdesigner og har en god del erfaring. Men først, som sagt, må jo administrasjonen gå med på det da) Hadde vært fint om noen fra administtrasjonen og noen fra arrangørene kunne svare på dette.

08/03/2007 19:11

 
    Gi tilbakemelding:

  Du må lese reglene hvis du er ny på Skrivebua.
Kommentarer som kan virke sårende vil bli slettet.
Det samme gjelder førstekommentarer på egen tekst
som ikke er helt nødvendig.

Husk at vi er her for å bli oppmuntret til å skrive.
Du må være registrert bruker og innlogget for å gi tilbakemelding.